وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

فروش خرید فروش خرید فروش خرید فروش خرید بازرگانی بازرگانی دانشجویی

وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

فروش خرید فروش خرید فروش خرید فروش خرید بازرگانی بازرگانی دانشجویی

چگونه مهارت های لازم برای صحبت در جمع را کسب کنیم؟

در زندگی همه ما مواقعی وجود دارد که باید در حضور چند نفر راجع به مسئله ای صحبت کنیم. ممکن است این صحبت در جلسه یا کنفرانسی باشد که رسمیت داشته باشد و ممکن هم هست که در یک جمع خانوادگی یا در محیط کار بخواهیم برای دوستان یا همکارانمان صحبت کنیم. اگر مهارت های لازم را در این زمینه داشته باشیم ، قطعاً روند کار با موفقیت بیشتری انجام می شود و به نتایج بهتری می رسیم.یکی از مباحث مهمی که اکثر صاحب نظران درباره آن اتفاق نظر دارند، مقدمه ای است که ما برای گفتار خود انتخاب می کنیم. برخی می گویند اصل مطلب مهم است و مقدمه تأثیر چندانی در روابط ندارد، در صورتی که اگر مقدمه جالب و دلنشین نباشد، دنبال کردن بقیه صحبت از جانب شنوندگان چندان قطعی نیست.پس سعی کنید صحبت خود را همیشه با یک مقدمه آغاز کنید و سپس به اصل بحث بپردازید. و اما مقدمه ؛

چگونه مهارت های لازم برای صحبت در جمع را کسب کنیم؟

در زندگی همه ما مواقعی وجود دارد که باید در حضور چند نفر راجع به مسئله ای صحبت کنیم. ممکن است این صحبت در جلسه یا کنفرانسی باشد که رسمیت داشته باشد و ممکن هم هست که در یک جمع خانوادگی یا در محیط کار بخواهیم برای دوستان یا همکارانمان صحبت کنیم. اگر مهارت های لازم را در این زمینه داشته باشیم ، قطعاً روند کار با موفقیت بیشتری انجام می شود و به نتایج بهتری می رسیم.یکی از مباحث مهمی که اکثر صاحب نظران درباره آن اتفاق نظر دارند، مقدمه ای است که ما برای گفتار خود انتخاب می کنیم. برخی می گویند اصل مطلب مهم است و مقدمه تأثیر چندانی در روابط ندارد، در صورتی که اگر مقدمه جالب و دلنشین نباشد، دنبال کردن بقیه صحبت از جانب شنوندگان چندان قطعی نیست.پس سعی کنید صحبت خود را همیشه با یک مقدمه آغاز کنید و سپس به اصل بحث بپردازید. و اما مقدمه ؛ بسیاری افراد حتی در دوران تحصیل و برای نوشتن انشاء نیز برای پرداختن به مقدمه دچار مشکل می شوند، اما با توجه به نکات زیر حداقل از اصول کلی مقدمه آگاه خواهند شد:
- مقدمه باید مختصر باشد، اما در عین حال هدف از بیان آن را مشخص کند تا شنونده بداند که قرار است به چه موضوعی پرداخته شود.

- مقدمه نباید تنها اطلاعات خاصی را به شنونده منتقل کند، بلکه باید شنونده را جذب کند و برای پیگیری کلام انگیزه لازم را در او به وجود آورد.

- مطالب بیان شده باید مرتبط با یکدیگر باشند، نه این که در مقدمه به نکاتی پرداخته شود که در آخر بحث ، هیچ نتیجه ای از آنها گرفته نشود.

- در نهایت با نوع کلام خود سعی کنید ارتباطی میان خود و شنونده ایجاد کنید که موج مثبتی ایجاد شود و فضای دلنشین و مطلوبی به بحث شما بدهد.
و اما در پرداختن به مطالب اصلی کلام ، پس از مقدمه ، نکات زیر را در نظر داشته باشید: - از کلمات قابل درک و با معنی استفاده کنید.

- القاب ، عناوین و اصطلاحات فوق تخصصی، کمکی به درک بهتر موضوع نمی کند. البته هنگام نیاز باید به آنها اشاره کرد.اما موضوع اصلی نباید تحت الشعاع این مسئله قرار گیرد، زیرا شنونده خسته می شود. برای پرداختن به موضوع ، در صورت امکان می توانید از داستان های کوتاه، ضرب المثل ها و اطلاعات جالب دیگر برای حمایت از موضوع اصلی استفاده کنید و بر جذابیت کلام و درک بهتر آن بیفزایید. سعی کنید حتماً از موضوع مورد نظر به اندازه کافی اطلاع و آگاهی داشته باشید تا با تسلط کامل درباره آن صحبت کنید.

- به یاد داشته باشید هرچه بیشتر مطالعه کنید، بیشتر خواهید دانست و هرچه بیشتر بدانید و بیاموزید، به جاهای بهتری می رسید.

- وقتی از جنبه های گوناگون یک مسئله آگاه باشید، با اعتماد به نفس بیشتری راجع به آن صحبت می کنید و این حس مثبت خود را به شنونده نیز منتقل خواهید کرد.

- با اشاره به ارزش و اهمیت موضوع ، علت انتخاب خود را در پرداختن به آن بیان کنید و در صورت لزوم جزئیاتی که مرتبط با مسئله باشند را نیز تشریح کنید.

- دیگران را در بحث خود وارد کنید و از نظرات آنها نیز مطلع شوید، چرا که اگر تا انتهای بحث پیش بروید، امکان دارد نقاط کور و مبهمی برای شنوندگان ایجاد شده باشد و آنها فرصت ابراز عقیده یا سؤال در آن موارد را نداشته باشند.

- هرگز فکر نکنید سکوت حضار دقیقاً به معنای تأیید و همراهی با گفته های شماست. حتی اگر سکوتی نیز حکمفرما شد، سعی کنید با طرح برخی سؤالات در ارتباط با موضوع کلام آنها را به شرکت در بحث تشویق کنید.

- از مکث های طولانی و توپوق زدن جدا بپرهیزید؛ زیرا این گونه موارد نه تنها حاکی از عدم تسلط و آگاهی کافی شما نسبت به موضوع است، بلکه هماهنگی و ارتباط میان موارد را از میان می برد و در ضمن موجب حواس پرتی شنوندگان و خارج شدن رشته گفتار از دست شما می شود؛ البته این کار نیاز به تمرین دارد، اما ضروری و ممکن است.

- توجه داشته باشید حتی عامی ترین مردم نیز قادر به درک میزان توانایی شما در بیان، کلام و نحوه گفتار هستند. مردم همیشه به خود افراد توجه دارند نه به مدرک و درجه تحصیلی شان. پس اگر عالی ترین مدارک تحصیلی را نیز داشته باشید، اما در انتقال مفاهیم و مقاصد مورد نظر خود ناتوان باشید، موفقیتی کسب نخواهید کرد.

- موارد فوق، نکاتی ساده اما مهم را به شما یادآوری می کنند که با وجود ساده بودن نیاز به تمرین و صرف وقت دارند که ما امیدواریم شما نیز با رعایت آنها در زندگی اجتماعی و کارهای خود، به موفقیت های روزافزون دست یابید.


در کارتان موفق باشید با رعایت این نکات ...

1. کارها را ساده کنید. تعداد مراحل انجام کار را کاهش دهید.

2. کارهای کمتر اما مهم تر را انجام دهید تا راندمان کارتان افزایش پیدا کند.

3. کارهایی را بر عهده بگیرید که آنها را بهتر انجام می دهید. این کارها برای شما آسان تر است و آنها را سریع تر انجام می دهید.

4. تا جایی که امکان دارد از مواد آماده موجود در بازار استفاده کنید. مؤسساتی که تخصصی کار می کنند کارها را سریع تر و ارزان تر انجام می دهند.

5. همیشه قبل از شروع کارها لیستی از آنها تهیه کنید و ابتدا در مورد کارهایی که لازم نیست انجام دهید تصمیم گیری کنید.

6. اگر می خواهید کاری که به دیگران محول می کنید به خوبی انجام شود ، مقداری از وقتتان را صرف این کنید که کار مورد نظر را برای کسی که قرار است آن را انجام دهد به روشنی تشریح کنید.

7. برای انجام تمام کارهای مهم خود مهلت تعیین کنید. این کار به عنوان یک نظام تسریع عمل می کند و موجب عملکرد عالی می شود.

8. فکر کردن از آینده به گذشته را تمرین کنید . موقعیت خود را در پنج سال بعد در ذهن مجسم کرده و از آن دیدگاه به مسیر پشت سر خود نگاه کنید.

9. هنگامی که از دیگران می خواهید کارهایی را برایتان انجام دهند ، آنها را اولویت بندی کنید.

10. اجازه ندهید دیگران کاری را که به آنها واگذار کرده اید دوباره به خودتان محول کنند.

11. به جای انجام کارهای مختلف می توانید با واگذار کردن کارها به طور شفاف به دیگران و کنترل چگونگی انجام آنها بازده کار را چند برابر کنید.

12. هر کاری را که سایرین می توانند از عهده انجام آن برآیند، به آنها واگذار کنید.

13. اگر کسی می تواند کاری را با کیفیتی معادل 70% کیفیت کار شما انجام دهد کار را به او بسپارید.

14. در حین کار مرتباً برای جلوگیری از خستگی جسمی و ذهنی، از جا برخیزید، چند حرکت کششی انجام دهید و کمی راه بروید.

15. زیادی سخت نگیرید گاهی هم لازم است دست از کار بکشید و از سکوت لذت ببرید.

نمونه‌ای از اصول کار حرفه‌ای در شرکت

با مشتری در هر شرایطی با اخلاق نیک رفتار کرده و جوابی به بی‌احترامی، توهین، تندخویی و مانند آن نمی‌دهیم. شرکت از ارایه خدمات به چنین مشتریانی، در آینده پرهیز می‌کند.

کارمزد و پاداش هر کارمند به هر صورتی، کاملا شخصی و محرمانه است. شرکت از همکاری با شخصی که اسرار شرکت را حفظ ننماید، عذر ‌خواسته و دریافت خسارت می‌نماید. خود را با هیچ شخص دیگری در شرکت مقایسه نکنید. دستمزد و پاداش شما یک رابطه شخصی و یک نفره با شرکت و مدیریت آن است. تنها مرجعی که احاطه به تمام اطلاعات و شرایط در طول زمان دارد، مدیریت شرکت است. دستمزد خود را در رابطه با بازار و مدیریت شرکت مطرح و توافق فرمایید . مقایسه خود با دیگران، مقایسه‌ایی بر مبنای اطلاعات ناقص بوده و دخالت در کار مدیریت شرکت و همکاران است.

حفظ گروه و قابلیت کار و هم‌آهنگی با گروه، به تنها کار کردن برتری دارد. افرادی که از کار تیمی عاجز هستند، به سرعت منزوی شده و شرکت از همکاری با آنها امتناع خواهد کرد.

اگر از رفتار رئیس خود درباره حقوق، پاداش و مزایای تعلق گرفته به خود یا دیگران ناراحت شدید، سعی نکنید با تکه پرانی و سمپاشی به دوستان و همکاران، وضع را بدتر نمایید. شرکت با اینگونه افراد برخورد مناسب می‌نماید.

شرکت، حدی برای کارایی و نبوغ ندارد. کارمندان مفید، پرتحرک و ناآرام، دوست داشتنی‌ترند.

افرادی که در خارج از ساعات کاری نیز مطالعه و تحقیق می‌نمایند، طبیعی است که نسبت به افراد دیگر از کیفیت کاری مطلوب‌تری برخوردار شوند. اینگونه افراد به نحو غیر مستقیم از مزایای مالی و سازمانی آنچه انجام می‌دهند برخوردار می‌گردند.

مصالح شرکت بر مصالح فردی اولویت دارد.

اخلاق و اصول کاری، از اولویت اول برخوردار است. شرکت از همکاری با دوستانی که مقررات و اصول ذکر شده را رعایت نمی‌نمایند، خودداری می‌نماید.

کار پست یا عالی نداریم. همه کارها شریفند. انتظار می‌رود که همکاران هر نوع کار منطقی که در حیطه امور رایانه‌ایی و مرسوم است انجام دهند. نوع کارها را تقاضای بازار و توان شرکت تعیین می‌کند. به هر حال درست نیست که حقوق گرفت و بی‌کار نشست.

با همکارانی که بی‌احترامی، توهین، تندخویی و مانند آن انجام می‌دهند، به هیچ وجه برخورد ننمایید. شرکت همکاری خود را با این همکاران قطع می‌کند.

افراد خوش مشرب و نکته سنج، باعث تلطیف جلسات خسته کننده کارشناسی شده و شرکت از اخلاق آنها استقبال می‌کند. اما مواظب باشیم که:

- اصل جلسه مقهور لطایف عنوان شده نشود.

- با هم بخندیم نه به هم.

- به هیچ وجه، دیگران از ما نا راحت نشوند. اگر شدند، تکرار نکنیم و فوری جبران نماییم.

اگر وقت فراغت یافتیم،

- مطالعه و تحقیق، مربوط به شغل خود را انجام دهیم.

- زمان حضور خود در شرکت را تلف ننماییم.

- به مسول مستقیم خود مراجعه کرده و از او تقاضای کار و تحقیق نماییم. اگر او کاری برای ما نداشت، ما را به منزل می‌فرستد. منافع شرکتی این کار بیش از حضور در سر کار است.
- برای وقت گذرانی، به هیچ وجه به سراغ همکاران خود نرفته، وقت آن‌ها را تلف نکنیم.
در جلسات کارشناسی، آرام و با متانت صحبت کنیم.

در محیط کاری باز، حتما آهسته و آرام صحبت و رفتار کنیم. صدای بلند باعث آشفتگی فکری همکاران می‌شود.

خانم‌ها از پوشیدن کفش صدا دار در محیط کار حتما خودداری نمایند. درب‌ها را بدون صدا ببندیم.

از تلفن نمودن‌های غیر ضروری به فامیل، دوست و ... بپرهیزیم. زمان مکالمه لازم تلفنی را به کمترین مقدار ممکن برسانیم. از مکالمه غیرضروری خانوادگی جدا پرهیز کنیم. با تلفن آهسته صحبت کنیم.

سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی شرکت (داخل تمام اتاق‌ها، راهروها و ساختمان‌ها) ممنوع است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد