وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

فروش خرید فروش خرید فروش خرید فروش خرید بازرگانی بازرگانی دانشجویی

وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

فروش خرید فروش خرید فروش خرید فروش خرید بازرگانی بازرگانی دانشجویی

رقابت با خود برای فروش بیشتر

اتفاقی که اغلب تکرار می‌شود...
شرکتی، محصول جدیدی را توسعه می‌دهد و آن را به بازار عرضه می‌کند بعد از مدتی طرفداران زیادی هم پیدا خواهد کرد در نتیجه سفارشات بیشتر و بیشتر می‌‌شوند و همه اعضای شرکت هم از این نتایج راضی خواهند بود، ناگهان فروش محصولاتشان شدیدا افت می‌کند‌! به نظر شما چرا این اتفاق می‌افتد؟ دلیلی ندارد جز اینکه قیمت محصولاتشان را در بازار زده‌اند و محصولی با قیمت پایین‌تر وارد بازار کرده‌اند.
یک مثال ساده برای درک این مطلب محصولات بدنسازی "SoloFlex " است که در برنامه‌های تجاری شبانه تبلیغ می‌شد. این محصولات در نوع خود در بازاریابی بی‌نظیر بودند چرا که در این محصولات برای افزایش قدرت بدین پلاستیک بکار رفته بود. زمانیکه به نظر می‌رسید، محصول "SOLOFLEX " نبض بازار را در دست گرفته،‌ محصولاتی از آن جنس با قیمتی نازلتر مانند Bow Flex ، Nordic Flex و غیره وارد بازار شدند و با استفاده از شهرت SoloFlex قسمت اعظم سودهایی که قرار بود به آنها برسد را به جیب زدند.
چگونه یک بازاریاب زرنگ با چنین شرایطی در بازار رقابت می‌کند؟ ساده است باید محصولات خود را با قیمت پایین‌تر به بازار عرضه کند. با این کار شرکت تولیدکننده بازار فروش را در دست گرفته و شرایط را برای رقبا سخت می‌کند. شاید عده‌ای فکر کنند که این روش کاربردی نیست چون با این کار شرکت سفارشات خرید محصول نخست خود را از دست می‌دهد اما این روش برای شرکتها چاره‌ساز خواهد بود.
برای روشن شدن مطلب تصور کنید وسیله جدیدی را ارائه کرده‌اید که ظرف تنها 5 دقیقه قالی‌ها را تمییز می‌کند، این وسیله به بازار عرضه می‌شود، مورد توجه همه قرار می‌گیرد در نتیجه بازار را از آن خود می‌کند، اگر شما بیایید و از این وسیله با همان کارآیی، مدل ارزانتری را وارد بازار کنید به معروف شدن مارک تجاری خود کمک کرده‌اید. وقتی همه مردم مارک تجاری شما را شناختند، سفارشات شما هم بیشتر می‌شود پس در بعضی از موارد، محصول ارزانتر به فروش بیشتر شما کمک می‌کند. وقتی مشتری فقط با یک آگهی بازرگانی رو به رو ‌شود، انگیزه‌ای برای خرید نخواهد داشت اما زمانیکه با تبلیغات رقابتی متفاوتی از یک محصول روبه‌رو شود، انگیزه خرید هم قویتر خواهد شد.
البته معرفی محصول ارزانتر به بازار نکات منفی هم دارد: این کار می‌تواند بسیار پر هزینه باشد مثل هزینه‌های هنگفت تبلیغات و ممکن است محصول ارزانتر، این هزنیه‌ها را جبران نکند.
قبل از عرضه محصول ارزانتر به بازار، تحقیقات و تحلیل سود و زیان این کار را باید در نظر بگیرید اما اگر محصول جدید و پیشرفته‌ایی دارید که به آسانی می‌شود مدلهای ارزانتر آن را عرضه کرد، در اسرع وقت این کار را انجام دهید که نبض بازار همچنان در دست شما باشد.


منبع: تفاهم
برگرفته از : مرکزکارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

 

نظرات 2 + ارسال نظر
علیرضا پنج‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:12 ب.ظ

سلام خانم حقی
مطلب خوبی بود.
در اون صرفا به قیمت به عنوان یک عامل اصلی در فروش در مقایسه با رقبا اشاره کرده بود که این نمی تونه کامل باشه . چون گاهی اوقات شرکت هایی هستند که علی رغم داشتن رقبای زیاد نه تنها قیمت خود را کاهش نمی دن بلکه با تفاوت قیمت فاحش به فروش خود به صورت موفق ادامه می دن به عنوان مثال محصولات برقی [بوش]
به هر حال قیمت هم به عنوان یک مولفه مهمه

سلام خواهش می کنم >بله درسته این مورد هم درست است>هر کس نظری دارد>ا

ریحانه صباغ طبسی چهارشنبه 22 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:54 ق.ظ

مرسی با مطلب شما وافقم چون:
برای موفقیت در هر کاری رقیب واقعی ما خودمان هستیم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد