وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

فروش خرید فروش خرید فروش خرید فروش خرید بازرگانی بازرگانی دانشجویی

وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

فروش خرید فروش خرید فروش خرید فروش خرید بازرگانی بازرگانی دانشجویی

خدایان چهارگانه مدیریت۴

فصل چهارم

همه ما کم و بیش با تفاوتهای ملی در سبک مدیریت آشنا هستیم، نشانه‏هایی از طبیعت سازمانهای موفق ژاپنی و کسب و کارهای پر رونق آمریکایی در اختیار داریم و رفته رفته به تفاوتهای اساسی سازمانها پی می‏بریم. هر نوع تفاوتهای فرهنگی آنها به احتمال قوی می‏بایست منبعث از تفاوتهای ملی آنها باشد، نه ناشی از نوع اشتغال یا حرفه آنها

فصل چهارم

همه ما کم و بیش با تفاوتهای ملی در سبک مدیریت آشنا هستیم، نشانه‏هایی از طبیعت سازمانهای موفق ژاپنی و کسب و کارهای پر رونق آمریکایی در اختیار داریم و رفته رفته به تفاوتهای اساسی سازمانها پی می‏بریم. هر نوع تفاوتهای فرهنگی آنها به احتمال قوی می‏بایست منبعث از تفاوتهای ملی آنها باشد، نه ناشی از نوع اشتغال یا حرفه آنها.

چهار شاخص تمایز زیر را مشخص می‏کنیم:

1-     قدرت: برخی از ملیتها به سلسله مراتب علاقمند بوده و آن را تأیید می‏کنند، در حالی که برخی به تساوی همگان معتقداند.

2-     عدم اطمینان: برخی از جوامع بیش از دیگران نگران عدم اطمینان و مخاطره جویی هستند.

3-     فرد گرایی: بعضی جوامه، چهارچوب اجتماعی آزاد را که در آن افراد مسئول حمایت و مراقبت از خودشان هستند، می‏پسندند.

4-   مرد سالاری (Maceulinity) بعضی از کشورها در نگرشهای خود بیشتر مردانه فکر می‏کنند، دارای شخصیت قوی و مطمئن به خود بوده، به کسب پول ازج می‏نهند و به چگونگی زندگی دیگر افراد اعتنایی ندارند.

اینها تقسیم بندی ملتها توسط آقای هافستد است.

فرهنگهای مدیریت ژاپن: بهترین وسیله آزمایش تفاوتهای فرهنگی بین ملتها، بررسی روشهای مدیریتی ژاپنی در سازمانهای آمریکایی است. آنچه در ژاپن به خوبی کارساز است ممکن است در آمریکا چنین نباشد و بالعکس. اصول مدیریت چندان جنبه جهانی ندارد. یک سازمان ژاپنی، براساس اعتماد پایدار بین فرد و سازمان بنا می‏شود. یک ژاپنی برای استخدام تمام وقت ، افزایش پاداشتها به تناسب افزایش سن و ارشدیت و استفاده مناسب از تخصصها و مهارتهای خویش به سازمان اعتماد می‏کند. متقابلاً او نیز نیازهای فوری سازمان را بر نیازهای خود مقدم دانسته و در صورت در خواست سازمان همواره برای تغییر وظیفه، محل سازمانی، و حتی حرفه خود آمادگی دارد. در ژاپن تعداد کمی شرح شغل مفصل که در سازمانهای ایفای نقش غرب به وفور دیده می‏شود، وجود دارد. به جای آن، مسئولیت انجام و تکمیل هر کار به عهده تعدادی از مشاغل واگذار شده است و چنین استنباط می‏شود که همه نقشهای یک گروه در انجام کارها مسئول هستند. در سازمانهای ژاپنی تصمیمات به وسیله بالاترین مقام یا گروه خواص اتخاذ نمی‏شود. به جای آن، به شیوه کاملاً عقلانی، همه نقش‏های ذیربط نظر خود را از طریق گروههای نماواشی (Nemawashi) و رینگی (Ringi) اظهار می‏کنند و نماواشی مستلزم مشارکت همه علاقمندان در مرحله مذاکرات برای تصمیم گیری است.

فرهنگهای مدیریت آمریکا:

معلمین از جهت نگرشهای خود نسبت به مدیریت و سازمان دیونیزی یا اصالت‏وجود هستند. از سوی دیگر به دلیل قرار گرفتن در مقابل 25 نفر در کلاس یا بیشتر به زئوس یا فرهنگ باشگاهی نیل می‏کند. در بخشی از شغل معلمی که با مقررات و دستورالعملها و سلسله مراتب مواجه است، باید آپولو یا فرهنگ ایفای‏نقش را پذیرفت.

خدایان یا فرهنگهای مدیریت در میان داوطلبها: سازمانهای غیر انتفایی اعم از کلیساها، سازمانهای امدادی، گروهای مبارز اجتماعی-سیاسی یا انجمنهای کمک متقابل (Mutual help bodies) اغلب با قاطعیت اعلام می‏کنند که انها با سازمانهای تجاری  سازمانهای دولتی متفاوت‏اند. حقیقت آن است که آنها با فرهنگ آپولویی یا ایفای نقش میانه خوبی نداشته و آمیزه‏ای از هرج و مرج و فرهنگ باشگاهی و اصالت وجود را ترجیح می‏دهند. هنگامی که جماعت مومنان را در نظر می‏گیریم موضوع بازهم از این پیچیده‏تر می‏شود. آیا اعضای این اجتماع، بخشی از سازمان کلیسا یا مشتریان آن تلقی می‏شوند؟ واضح است که انها کارمند نیستند، بنابراین کاربرد روشهای ایفای نقش در مورد آنان نامتناسب است. ب خاطر نبودن تصویری روشن از نوع این ارتباطات است که بسیاری از سازمانهای غیر انتفاعی و داوطلبانه در تعیین نوع مدل سازمانی متناسب، با اِشکال روبرو می‏شوند که آنها را به سه نوع تقسیم می‏کنیم:

1-     انجمنهای دوستی (Fellow Ship)

2-     گروههای خدماتی (Service)

3-      سازمانهای مبارز (Capaigning) 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد