X
تبلیغات
رایتل

وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

بازاریابی پارتیزانی Guerilla Marketing)

یک شرکت تبلیغاتی در بلژیک برای سایت فروش الکترونیک Ebay  به روش بازاریابی پارتیزانی عمل کرده و طی آن برچسبهایی تحت عنوان " به Ebay متقل شد" را روی شیشه چندین فروشگاه خالی در بروکسل چسبانده است. این عمل باعث ایجاد حس بسیار تاثیر گذاری در وجود بازدیدکنندگان شده به این علت که حس کرده اند دیگر نیازی به خروج از خانه جهت خرید از این قبیل فروشگاه ها ندارند و می توانند از پنچره کوچک  اینترنت (از طریق سایت Ebay) به همه خواسته های خود برسند.

کلمه" بازاریابی پارتیزانی" از جمله عبارت هایی بود که با وجود یکبار شنیدن ، در ذهن من حک بست و اولین باری که این عنوان را در سایتی دیدم نظرم را به خود مشغول کرد. در ادامه نظرتون را جلب می کنم به مفهوم این بازاریابی و اصول آن . اما قبلش از دوستان می خواهم اگه کسی روشی مثل مثال بالا تو ذهنش هست یا دیده در میان بگذاره تا اگه خدا بخواهد این مبحث رو کمی بسطش بدیم .

از مفاهیم جالب توجه در مبحث بازاریابی، بازاریابی پارتیزانی یا Guerilla Marketing است. Jay Conrad Levinson در سال 1982 در کتاب خود Guerrilla Marketing بازاریابی پارتیزانی را اینچنین تعریف می کند:

بازاریابی پارتیزانی در واقع یک روش خلاف عرف برای انجام فعالیتهای تبلیغاتی و (promotional) بازاریابی توسط بودجه اندک است. چنین فعالیتهای تبلیغی اغلب به شکلی طراحی می شوند که گروه هدف آنها (target audience) بی خبر از این نکته هستند که آنها هدف بازاریابی هستند و شاید بتوان گفت که از انواع بازاریابی مخفی (undercover marketing ) است”. 


روش بازاریابی به روش پارتیزانی روشی کاملاً خلاقانه است و به شخص بازاریاب وابسته است که روش غیر متعارفی را پیدا نماید. حتی ممکن است که بعضی از تاکتیک های پارتیزانی روشهای تبلیغاتی بسیار ساده تری از روشهای مورد استفاده توسط کمپانی های بزرگ بوده و حتی نزدیکتر به مشتری بوده و چابک تر (agile) باشد.

در این مقاله اصول زیر به عنوان مبانی بازاریابی پارتیزانی (foundation) معرفی شده اند:

1.
بازاریابی پارتیزانی بطور خاص مناسب برای تجارت های کوچک (small business) می باشند.

2.
روشی است که باید بر مبنای روانشناسی انسانها بنا شود و نه اینکه بر مبنای تجربه و یا قضاوت و کار حدسی (guesswork) باشد.

3.
مهمترین سرمایه گذاری بازاریابی در عوض پول, باید زمان, انرژی و ابتکار باشد.

4.
آمار اولیه برای اندازه گیری تجارت شما مقدار سود است و نه مقدار فروش.

5.
تمرکز بازاریاب باید بر این نکته تمرکز داشته باشد که چه تعداد روابط جدید در هر ماه ایجاد می شود.

6.
لازم است که استانداردی از رجحان و برتری با یک تمرکز حساس ایجاد شود و این بجای سعی در تنوع سازی توسط ارائه اتحاد میان محصولات و خدمات است.

7.
بجای تمرکز در جذب مشتریان جدید, هدف باید رجوع بیشتر, معامله و تراکنش بیشتر با مشتریان موجود, و کسب بزرگترین معاملات باشد.

8.
رقبا را باید فراموش کرد و تمرکز را بیشتر روی همکاری و مشارکت با دیگر تجارتها متمرکز نمود.

9.
بازاریاب پارتیزانی همواره باید از ترکیبی از روشهای بازاریابی برای یک رشته عملیات تبلیغاتی (campaign) استفاده نماید.

10.
از تکنولوژی جاری به عنوان وسیله ای برای قدرتمند کردن بازاریابی خود استفاده کنید

11.
به عنوان مثال برنامه تبلیغاتی (بازاریابی به روش پارتیزانی) برای سایت فروش الکترونیکی ebay در بلژیک که توسط شرکت مورتیر بریگید اجرا شده است؛ برچسب‌های تبلیغاتی تحت عنوان : « به ebay منتقل شد » بر روی شیشه چندین فروشگاه خالی در بروکسل چسبانده شده است. اینکار شاید تأثیرگذارترین حس را در گسترش تجارت الکترونیک در وجود بازدیدکنندگان این تبلیغات ایجاد کند. حس اینکه دیگر برای خرید نیازی به خروج از خانه نیست و همه مبادلات در دنیای دیگری به نام اینترنت در حال انجام است که از پنجره کوچکی به نام مونیتور به راحتی قابل دستیابی برای همگان است.

منبع: adnews.com