وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

فروش خرید فروش خرید فروش خرید فروش خرید بازرگانی بازرگانی دانشجویی

وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

فروش خرید فروش خرید فروش خرید فروش خرید بازرگانی بازرگانی دانشجویی

بازاریابی پارتیزانی (قسمت دوم)

 نمونه هایی از تبلیغات چریکی ( پارتیزانی )

  تبلیغات دهان به دهان (WOM)

تبلیغات به وسیله پیامک (SMS)

 تبلیغات در محل های فروش (POP): چرا که ممکن است تبلیغات در رادیو و تلویزیون گران باشد، ولی در مارکت پِلِیس ها خوب باشد و بهره خوبی را بازگرداند.

تبلیغات محیطی در نقاط تصمیم گیری: اینکه در یک داروخانه تبلیغ یک قرص قرار داده شود، باعث می شود که در نقطه ای که مشتری مراجعه کرده است وقصد تصمیم گیری دارد با جهت دهی به او سبب فروش کالا و بدست آوردن سود شد.

نوشتن مقالات در موضوعات مرتبط با محصول یا امضای تولیدکننده: وقتی که یک تولید کننده اقدام به درج یک مقاله در یک مجله معتبر که همراستا با نوع فعالیت ها و اقدامات اوست می نماید و این مقاله هم با امضای تولیدکننده چاپ می شود، سبب می شود که مخاطبین خاص و اندیشمند به آن کالا اهمیت بدهند و نگاه ودیدگاهشان به تولیدکننده مذکور تغییر بنماید و اعتبار یابد.



ارسال پیام در وب سایت ها: به خصوص وب سایت هایی که مخاطبین آن گروه یا قشر خاصی از تجار ، بازار یا جامعه هستند و با ارسال پیام می توان که سهم عمده ای از آنان را مورد هدف تبلیغات قرار داد.

کارت ویزیت که با هزینه ای بسیار ناچیز قابل تهیه می باشد: با این کار شما عملا" دارای یک بیل بورد و تابلو آگهی شده اید که می توانید کالا و یا خدمات خود را معرفی نمائید. درج عنوان شغلی ، نام ، آدرس ، تلفن و شرحی مختصر و مفید از کالا یا خدمات به علاوه ساعات دسترسی به شما ،از مهمترین مواردی است که بایستی در کارت ویزیت درج گردد. در نظر داشته باشید که هنگام سفارش کارت ویزیت از تمامی فضای کارت به صورت موثر استفاده شود (مثلا" درج انواع شیوه هائی که بتوان با شما تماس گرفت). برخی از کارت ویزیت ها دارای شاخص ها و یا ابزار و اطلاعات مورد نیاز و عمومی، نظیر جدول تبدیل مقیاس ها، خط کش و ... می باشند در نتیجه این کارت ویزیت ها مانند ابزاری که بایستی همیشه در دسترس باشند.



صورتحساب: آیا برای مشتریان خود صورتحساب چاپی و یا الکترونیکی ارسال می کنید؟ توجه داشته باشید که شما می توانید از صورتحسابهای ارسالی نیز جهت ترویج نام تجاری ،محصولات و یا خدمات خود استفاده نمایئد. از این نقطه تماس ارزشمند می توانید برای تشکر از مشتریان به خاطر خریدی که از شما کرده اند و نیز فرصتی برای معرفی دیگر کالاها و خدمات سازمان خود بهره ببرید. یکی از روش های موثر برای جلب توجه مشتری نوشتن این پیام در پائین صورتحساب وی می باشد که "جهت کسب اطلاعات بیشتر از برنامه های فروش ما با تلفن .... تماس حاصل فرمائید".



ارسال نامه یا ایمیل : در بازاریابی هیچ چیز مهم تر از داشتن یک لیست کامل و جامع از مشتریان نیست. مشتریانی که آدرس و یا ایمیل خود را در اختیار شما قرار می دهند خواستار دریافت اطلاعات در مورد محصول و خدمات شما می باشند. به روش های گوناگون می توانید از مشتریان خود بخواهید که این نقطه تماس را برای شما ایجاد نمایند. زمانی که این اطلاعات مجانی را جمع آوری کردید، به طور مرتب و منظم و با داشتن بهانه هائی خوب با مشریان تماس داشته باشید و آنان را به خرید محصولات و یا خدمات خود تشویق نمائید. مشتریان راضی مطمئنا" شما را به دیگران معرفی و توصیه خواهند کرد .



یادداشتهای تشکر و قدردانی : برخی از فروشندگان در برقراری ارتباط خوب با مشتریان خود بسیار فعال بوده واز هر فرصتی برای این منظور استفاده می نمایند. ارائه یک کارت و یا یادداشت تشکر و قدردانی به مشتری پس از هر فروش که می تواند یه همراه کاتالوگ محصولات یا خدمات جدید و یا اطلاعیه ای از جانب شما ارائه گردد، نشانگر قدرشناسی و تمایل سازمان شما برای ایجاد ارتباط مستحکمتر با مشتری می باشد.



نمونه های مجانی : یکی از روش های اثر گذار در بازاریابی ارائه نمونه های مجانی به مشتریان می باشد. این رویه در فروشگاههای مواد غذائی و یا شیرینی فروشی ها بسیار متداول بوده است.مشاغل دیگر نیز می توانند کالا یا خدمات را با توجه به نوع و ماهیت آن به مدت کوتاهی در اختیار مشتری قرار دهند و در صورت رضایت وی نسبت به اخذ وجه اقدام نمایند. ارائه این نمونه مجانی این اعتماد و اطمینان را برای مشتری به وجود می آورد که فروشنده از کیفیت و مقبولیت کالا یا خدمات خود کاملا" مطمئن است. این روش علاوه بر ایجاد اعتماد موجب برقراری نوعی ارتباط عاطفی نیز می گردد که در تحکیم ارتباط با مشتری و کسب وفاداری وی اثر گذار است. ضمنا" بایستی توجه داشت که هزینه های اتخاذ اینگونه روش ها به سرعت پس از به ثمر نشستن برگشت داده می شود.



در اینجا چند مثال و نمونه از فعالیت بازاریابی به روش پارتیزانی جهت روشن تر شدن اذهان آورده می شود:

۱) یک حسابدار می تواند به مشتریان خود دفترچه ثبت دریافت و پرداخت روزانه هدیه بدهد.

۲) یک لوله باز کن می تواند پس از کسب توافق شرکت تامین کننده اسید لوله بازکنی، یک بسته از این محصول را پس از هر سرویس به مشتری اشانتیون بدهد که در واقع معرفی محصول شرکت مزبور هم هست.

۳) یک دکتر، خوب است در اتاق انتظار مطب خود یک CD آموزشی در مورد پیشگیری و درمان بیماری های رایج در حوزه تخصصی خود را به نمایش در آورد.ضمنا دیوارهای این اطاق را نیز پر از پیام های پزشکی مرتبط کرده و مجلات موجود هم از این قبیل بوده و به روز باشند.


اینها روش هائی است که با اجرای آن کسب و کارها بر سر زبان ها می افتد و مردم راجع به آن با یکدیگر صحبت می کنند.


بسیاری از این اصول و روش ها و ایده های بازاریابی پارتیزانی ، ساده و آسان به نظر می رسند، با اینحال اغلب این تاکتیک ها را اعمال نمی کنند. مثالهای فوق تنها نمونه هائی از روش های بکار گرفته شده توسط مشاغلی است که در استفاده از آنها موفق بوده اند و اینها نسخه ثابت برای همه مشاغل نمی باشند. شما هم در کسب و کارتان باید ابتکار و خلاقیت داشته و از قوه تخیل خود استفاده نمائید. بدیهی است استفاده از نظرات کارشناسی و مشاوره ای موجب صرفه جوئی در وقت،منابع و هزینه ها می گردد.

نظرات 4 + ارسال نظر
سامان جمعه 22 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:56 ب.ظ

آقا این دیگه ایول داره عالی بود مخصوصا قسمت کارت ویزیت!
مثالها هم خوب و کاربردی بودند.
مرسی

مرجان سالاری شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 01:05 ق.ظ

سلام مطلب خیلی خوبی بود ولی درقسمت 3 فکر نمیکنید اگر دکتر روشهای پیشگیری از بیماری ای که درمان آن تخصص خودش است را در اختیار بیماران قرار دهد کارش کساد میشود البته اگر دکتر روح انسانیت داشته باشد این کار را انجام میدهد ولی اگر فقط برای پول کار کند این کار را انجام نمیدهد

یک دونده شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 01:14 ق.ظ

خانم سالاری
اتفاقا به نظر من اگر دکتر همچین کاری را بکند, بیشتر از همه اعتماد مشتری های خودش (مریضهایش) را جلب می کند و اعتماد بخش مهمی از روند خدمت رسانی (درمان) از دکتر به مریض است. مطمئنا این اثربخشی بالاتر به نرخ های بیشتر مراجعه و تعریف مشتری راضی تبدیل می شود.
علیرضای عزیز
مستفیض شدیم. ممنون.

مرجان سالاری شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:03 ب.ظ

سلام استاد محترم خسته نباشید
شما درست میفرمایید من حواسم نبود از این زاویه به موضوع نگاه کنم ،خیلی مفید بود.
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد