وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

فروش خرید فروش خرید فروش خرید فروش خرید بازرگانی بازرگانی دانشجویی

وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

فروش خرید فروش خرید فروش خرید فروش خرید بازرگانی بازرگانی دانشجویی

روش خلاقیت به روایت یک آشپز(با طعم بازاریابی)

تصمیم گرفتم یک آشپز باشم (اصل اول :انگیزه)

آتش ونحوه برافروختن آن را میشناختم که ضرورت طبخ غذاهای متنوع  بود (اصل دوم :اطلاعات پایه )

نسبت به طعم وخاصیت مواد غذائی تحقیقاتی انجام دادم (اصل سوم :کنجکاوی جهت اطلاعات تکمیلی)

میدانستم که طبخ هر غذائی در ظرفی خاص باعث ایجاد طعم خاص یا تاثیردر زمان طبخ آن میشود وبا توجه به اینکه ظروف را دیگران ساخته بودند من برای رسیدن به هدفم ابزارهای میان بر را داشتم (اصل چهارم :ابزارشناسی واستفاده از میان برهای ابزاری)

من میدانستم در هر محیطی که بتوانم مستقر شوم میتوانم آشپزی بکنم حتی اگر محیط تکراری و استاندارد آشپزخانه نباشد زیرا هنر من وقابلیت تطبیقی من برای رسیدن به هدف است که قالب آشپزخانه را معنا میبخشد .

کتاب آشپزی ر ا بستم گرچه قبلا آن را مطالعه کرده بودم و ژست استادان علم ذن را به خود گرفتم که میگویند نقاشی را بیاموز وسپس آنچه را آموخته ای فراموش کن وخودت حس نقاشی بشو وبگذار خارج از قالبها نقاشی در تو بجوشد وخود را اسیر قالبها و بایدها ونبایدها نکن زیرا حس نگاه تو را محدود ومنقبض میکند بگذار حس تو سبک جدید تو بشود همانطور که صاحب سبک قبلی با نگاه وحسی دیگر طرح جدیدی ارائه نمود(اصل پنجم :جسارت خلق بدون واهمه از سنت پیشین)

 خلق گونه ها و سبکهای جدید وروشهای گوناگون ارتباط با محیط ذات تفکر شخص خلاق است که خدا درخلقت نیز آن را به حد اعلاء انجام داده است تا تفاوت شکل هزار پا وبا فیل وخفاش و حلزون ولاک پشت وجوجه تیغی شود .

شعله را افروختم وآنگاه ادویه جدیدم را انتخاب کردم تا تفاوت طعم هویت نام جدید طعامم باشد آنگاه ظرف مناسب را که از آلیاژ خاصی بود انتخاب کردم وبروی شعله گذاشتم وبراساس ترکیب کردن گوشت چرخ کرده بوقلمون وگوساله واضافه کردن ادویه هائی که بنا برتحقیق به دست آورده بودم (اصل ششم :اصل تفاوت جهت ایجاد خلقی متمایز)طعم مناسبی را به آن دادم وسپس با سرخ نمودن آن رایحه اش را درفضا پراکنده نمودم (اصل هفتم :اصل تحریک جهت ترغیب)که این شیوه را از کباب پزان آموخته بودم وآنگاه با اضافه نمودن روغن امگا 3وامگا6 و نمک طعام دار بدون ضررهای نمک رایج سعی کردم این نوع طبخ وترکیب غذائی علاوه بر تنوع برای ذائقه تبدیل به ضرورت تغذیه سالم شود تا وجودش و جذبش یک ضرورت شود وبتوانم ادعا کنیم یک غذای فست فود با حذف ضررهایش وافزودن مناسب ترین ترکیبات غذائی است .

لحظاتی میکذرد وبوی سوختنی  ورایحه ای بد تمام فضا را میگیرد .رهگذری میگذرد ومیخندد وبا تمسخر میگوید غذایت سوخت پس تو یک بازنده ای وآشپز میخندد ومیگوید من برنده شدم زیرا فهمیدم باید از روش دیگری برای طبخ استفاده کتنم زیرا این روغن با ترکیب این ادویه هماهنگ نیست وباید یا روغن را عوض کنم ویا از ده ها نوع ادویه  دیگر بهره مند شوم وفرق من با تو این است که من درنهایت راه حل برای ایجاد فرصتی جدید را پیدا میکنم ولی تو مانند هزاران انسان دیگر یک روش را تکرار میکنی ودر نتیجه اگر من روش وشیوه جدیدی را خلق کنم سرگروه یک گروه موفق میشوم وجا پای بزرگان  میگذارم ولی طول وعرض تو هیچ گاه منبسط تر آز آنچه هستی نخواهد شد .

آشپز دفتر یاداشتهایش را باز کرد وگفت رنسانس که آغاز گر شروع تمدن وخلاقیت نوین ابزار سازی وپیشرفت انسان بود هنگامی اتفاق افتاد وشروع شد که در قرن چهاردهم طاعون سیاه همه اروپا را فراگرفت پس مشکلات وقرار گرفتن در شرایط سخت گاهی باعث تحولات ورفرم میشود این بلا نیست بلکه درسی است که برای صاحب انگیزه ایجاد واکنش تحول زا میکند وبرای همین است که اساتید روانشناسی میگویند خلاقیت مشروط به سه شرط اساسی است

1)آرزوها واهداف سوزان و داغ

2)مشکلات وموانع بنیان افکن

3)سئوالات و پرسشهای متمرکز

وامروز من آموختم که با توجه به آرزوی بزرگی که برای تاسیس رستوران معروف و سپس نحوه طبخ غذاهای خاص برای گسترش آن دارم باید از مشکلات در س بگیرم و با ایجاد پرسشهای متمرکز وحلقه و مسمتر به دنبال راه حل های خاصتری باشم تا همچون کنتاکی ومکدونالد صاحب یک سبک غذائی منحصر بفرد و نوین بشوم که صاحب امتیاز کنتاکی نیز یک سرهنگ بازنشسته بود و با جسارت ساده خود صاحب فروشگاه های زنجیره ای در کل دنیا شد.

هنگامی که ادیسون 999بار در اختراع لامپ و.ایده خود شکست خود در برابر استهزاء وانتقاد ناظرین گفت من شکست نخورده ام بلکه 999روش که به موفقیت نمیرسد را امتحان کرده ام .

روزها گذشت تا اینکه در کنار رستوران های تکراری شهر رستورانی باز شد که بر سردر تابلوی آن نوشته شده بود پیتزای غنی شده مکزیکی با امگا 3 وامگا6با سالاد هندی رایگان ودر زیر تابلو جمله ای به چشم میخورد این پیتزا فست فود نیست بلکه  تغذیه سالم برای خانواده سالم است ونکته جالب اینجا بود که برای خوردن سالاد هندی رایگان بایاد مبلغی برای خرید سس مخصوص پرداخت میکردند که در بسته های خاص بود وطعم آن یک تجربه جدید در ذائقه مشتری به جا میگذاشت که این امر هزینه رایگان بودن سالاد را جبران میکرد .

آشپز جسور شهر ما چون به هدف اولیه خود رسید خلاقیتش را به روش حلقه ای ادامه داد وبا پرسشهای متمرکز و ایجاد اهداف بزرگ در ذهنش باعث ایجاد جرقه های پیاپی در فکر ش شد تا شعله های خلاقیت زبانه بکشد او پس از شهرت نوع غذایش سعی کرد ابتدا نام غذای خود را به صورت مترادف با نام شرکتش ثبت کند وسپس رستوران های زنجیره ای خود راه افتتاح نمود هنگامی که از اوپرسیدند چرا نام پیتزای خود را پیتزای مکزیکی گذاشته ای به عکس خودش اشاره ای کرد وگفت مردم برای تبلیغات در صفحه اول روزنامه دو میلیون تومان هزینه میکنند و من همین مبلغ را دادم وبا تور مسافرتی به مکزیک رفتم و در یکی ازرستورانهایش عکسی به یادگار گرفتم ودرقالب یک تابلو در رستورانهای شهرم نصب نمودم و از شگرد یکی از طبخ های پیتزای آنجا در طبخ پیتزای خودم استفاده نمودم تا دروغ نگفته باشم وبقیه روش خلاقفیت خودم بود وچون غذا خوردن قسمتی از تفریح شهر ماست همانطور که مردم دوست دارند وسایل مختلف شهربازی را تجربه کنند دوست دارند نو آوری جدید را حتی برای یک بار هم که شده تجربه کنند واین فرصتی است تا من نسبت به جذب مشتری یک از رستورانهای دیگر اقدام کنم واینکار با سرویس مناسب وخلاقیتهای زنجیره ایم انجام میشود که مثلا به جای نوشابه گاز دار از یک دوغ با طعم ادویه خاص استفاده کنم و درکنار هر ظرف غذا یک سیب یا یک میوه به عنوان دسر به صورت رایگان گذاشته شود وبا گفتن شماره تلفن همراه مشتری به بهانه شرکت در مسابقه قرعه کشی مشتریان در اعیاد مختلف بتوانیم با ارسال مسج از حظورشان در رستورانمان تکشر کرده وبرای جشن تولدش پیام تبریک بفرستیم بگوئیم  به مناسبت جشن تولد شما برای 5 غذا ده درصد تخفیف به شما هدیه شده است .

روزها گذشت وهنگامی که همکاران آشپز از روی دستور غذائی او شروع به تقلید کردند اوبا شیوه های جدید هر لحظه تفاوتش را حفظ میکرد وفراموش نمیکرد که حتی باید در شیوه های ارتباطش انواع روشهای خلاقیت را ابداع کند تا علاوه بر جسم مشتریان با روح وشخصیت انها نیز ارتباط برقرار کند وذائقه روحی آنها را نیز ارضاء و جلب نماید.

آشپز مشهور شهر ا هنگامی که وصیت خود را برای فرزندش مینوشت در دفتر یاداشتهایش این جمله را بعنوان اصلی ترین شیوه خلاقیت به یادگار گذاشت تا حرفه او توسط فرزندش مسمتر باقی بماند

اطلاعات پایه را باتحقیقات مسمتر کنجکاوانه تکمیل بکن وسپس جسورانه ذهنت را برهنه کن تا وزش ایده های جدید را حس کنی وبا حدسیات وتصورات ازاد اجازه بده کودک درونت بال وپر بیابد واز قضاوت دیگرات هرگز نترس که  انسانهای چاق از دوی ماراتن واستقامت خوششان نمیاید وانسانهای نحیف از کشتی چینی خوششان نمیاید وهر کس میخواهد مخاطبش را شکل خود کند تا ضعف ویا موقعیت خود را توجیه کندودنیا لبریز از انسانهای نحیف است که دوست دارند به جای کشتی چرت بزنند پس مرتب در ذهنت ایده تولید کن وسپس در خلوت ذهنت ایده های مکتوب شده ات را غربال کن وسپس انچه باقی میماند را امتحان کن .

دمادم جرقه تولید کن وسیم های لخت مثبت ومنفی ذهنت را برهم بزن از هر چند بار تماس یکی منجر به جرقه سوزان میشود و از تسلسل این جرقه های مستمر روکش ذهنت داغ و منجر به ایجاد شعله میشود که همان آتش خلاقیت وایده های داغ است

انگیزه +اطلاعات اولیه +تحقیقات تکمیلی+شناخت امکانات وابزارها+جسارت تولید ایده های آزاد+ایجاد تفاوت ونفی کپی برداری وتقلید +ضرروت وجود نیاز جهت ایجاد تحریک (مثل لامپ)+ارتقاء مسمتر شکل خلاقیت (باز هم مانند لامپ وانواع ان که منطبق برنیازهای مشتری وخریدار میباشد)

باتشکر ..

این مقاله کاری بود از دوست عزیز و مدیر سابقم مسعود گلدست

با آرزوی بهترین ها برایش..............

every moment is another chance

نظرات 12 + ارسال نظر
افسانه جمعه 15 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 06:28 ب.ظ

مرس بابت مطالب جالبی که میذاری

علیرضا جمعه 15 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:48 ب.ظ

سلام مرسی

یک دونده شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 12:12 ق.ظ

واقعا قشنگ بود.
نمی دانم چون امشب کارهایم را انجام داده ام خیلی خوشحالم و یا مطالب شما واقعا تکان دهنده است.
آیا این شخص در دنیای واقعیت هم وجود داشته یا زاده تخیلی آقای مسعود گلدست است؟

شاید خودش باشه.....!!
همونطور که گفتم ایشون مدیر سابقم در کارگزاری بیمه(جهان حامی امین)از نمونه ترین کارگزاران در سطح کشور که ۳ سال کارگزار نمونه از طرف بیمه مرکزی انتخاب شدند هستند که متاسفانه در حال حاضر مدیر این شرکت برادر ایشون هستند و خودشون در تهران مستقل فعالیت می کنند.
درضمن یه فروشنده موفق و یک فردی باخلاقیت بالا هستند.
من هرچی یاد داردم از این آدمه.

گلزار شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 12:32 ق.ظ


این ایده خوبیه ولی چرا آشپزی رو انتخاب کردی

از توجهتون سپاسگزارم
چون نویسنده مقاله بنده نیستم نمی تونم اظهار نظر کنم

بهزادمنش شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 04:50 ق.ظ

سلام
اصل اول انتخاب هدف است،انگیزه محرکی است برای رسیدن به هدف
باقی اصل هایت را قبول دارم.
در مجموع مطلب جذابی بود.
موفق و منصور باشید

مرسی بابت نظر و توجهتون دوست گرامی

ریحانه صباغ طبسی یکشنبه 17 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 12:31 ق.ظ

مقاله ی فوق العاده ای بود.
من همیشه اونچه را که بیشترین نیاز را بهش دارم در بهترین موقعیت پیدا می کنم این مطلب شما هم یکی از همین معجزه هاست.
انگیزه را درمن برای خلق اید ها ی جدید ترو ایمان و پی گیری به ایده های قبلیم بیشتر کردید.
متشکرم راه ها و نکته های تازه ای یاد گرفتم.
موفق باشید

*هر چه خواهی طلب کن*این دنیا وادی طلبه
خوشحالم که خوشتون اومد

محسن پنج‌شنبه 24 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 02:43 ب.ظ

سلام سلام بر تمام بجه های خلاق مقاله شما رو از روی کنجکاوی خواندم خیلی بنظرم اشنا اومد بعد از کلی فکر کردن یادم اومد اونو توی یک کتاب خوندم البته بعضی از کلمه هاتغییر کرده بودند.البته اشکالی نداره این موضوع حالا خیلی طبیعی شده که مطالب یک نویسنده رو بنام خودت چاپ کنی خسته نباشید در ضمن از بیمه مرکزی هم سئوال کردم در باره مطلب شما که فرموده بودید سه سال دوست واستاد شما برتر شدند اظهار بی اطلاعی کردند.ممنون و باز هم دست شما درد نکنه

ایمان پنج‌شنبه 24 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 02:46 ب.ظ

با توجه به گفته های محسن برام سئوال پیش اومده که چرا باید حهصل زحمات یک نویسنده ای که زحمت کشیده بنام خودمان چاپ کنیم

مریم سه‌شنبه 29 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 03:02 ب.ظ

روز خوش.زیاد سخت نگیرید مهم اینه برای کپی برداری هم باید زحمت کشید اگر شما هم میتونید برید کتابهای خوب بخونید به اسم خودتون ارائه کنید

مریم آروین یکشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 10:00 ق.ظ http://wwwfastmeata.com

با سلام، شما می توانید کلیه مواد لازم برای تهیه غذای خود را از فروشگاه تخصصی محصولات غذایی فست میتا به راحتی و بدون هزینه ارسال در منزل تحویل بگیرید. تخفیف های روزانه، هدیه معرفی مشتریان جدید، سود مشارکت در خرید و ... از دیگر مزایای خرید از فست میتا می باشد.

مریم آروین یکشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 10:11 ق.ظ https://wwwfastmeata.com

ا سلام، شما می توانید کلیه مواد لازم برای تهیه غذای خود را از فروشگاه تخصصی محصولات غذایی فست میتا به راحتی و بدون هزینه ارسال در منزل تحویل بگیرید. تخفیف های روزانه، هدیه معرفی مشتریان جدید، سود مشارکت در خرید و ... از دیگر مزایای خرید از فست میتا می باشد.

مریم چهارشنبه 8 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 03:46 ب.ظ https://www.fastmeata.com

با سلام، شما می توانید کلیه مواد لازم برای تهیه غذای خود را از فروشگاه تخصصی محصولات غذایی فست میتا به راحتی و بدون هزینه ارسال در منزل تحویل بگیرید. تخفیف های روزانه، هدیه معرفی مشتریان جدید، سود مشارکت در خرید و ... از دیگر مزایای خرید از فست میتا می باشد.
https://www.fastmeata.com
تلفن سفارش:1862

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد