وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

فروش خرید فروش خرید فروش خرید فروش خرید بازرگانی بازرگانی دانشجویی

وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

فروش خرید فروش خرید فروش خرید فروش خرید بازرگانی بازرگانی دانشجویی

هفت سین صنعتی در ایران

هفت سین صنعتی ، یا آنچه در ژاپن به سیستم 5s  و در کشورهای پیشرفته صنعتی غرب به HOUSE KEEPING  معروف شده ، مجموعه ای از معیارهایی است که رعایت و اجرای آن موجب به وجود آمدن کیفیت محیط کار در کارخانه می شود.

 برای نظام هفت سین صنعتی مزایایی قایلند که عمده آنها به شرح زیر است : ...

هفت سین صنعتی در ایران

هفت سین صنعتی ، یا آنچه در ژاپن به سیستم 5s  و در کشورهای پیشرفته صنعتی غرب به HOUSE KEEPING  معروف شده ، مجموعه ای از معیارهایی است که رعایت و اجرای آن موجب به وجود آمدن کیفیت محیط کار در کارخانه می شود.

 برای نظام هفت سین صنعتی مزایایی قایلند که عمده آنها به شرح زیر است :

  • بالا رفتن روحیه و علاقه مندی به محیط کار
  • بهبود ایمنی و بلهداشت محیط کار
  • کاهش میزان خرابی ماشین آلات
  • کاهش هزینه ها
  • افزایش راندمان و کارایی
  • تثبیت و بهبود کیفیت
  • اعمال و بهبود روش کنترل های مدیریتی به مدد مشارکت جمعی و تقویت خود کنترلی همه همکاران  

اجرای هفت سین صنعتی قبل از هر چیز بستگی به هدفمندی وعلاقه شدید مدیران تراز اول شرکت دارد ، که باید به صورت یک هدف و سیاست بلند مدت در آید و تنها وقتی موفق می شود که با مشارکت فرد فرد کارکنان و با پشتوانه عشق و فلاقه فردی آنان و پیروی معتقدانه از این سیستم به اجرا در آید . هفت سین صنعتی یکی از نظام های فراگیر در شرکت است که می تواند نتایج آنی به بار آورد و اعتماد و اعتقاد کارکنان را به مشارکت در سایر پدیده های کاری کارخانه افزایش دهد ، زیرا فایده آثار و نتایج این سیستم در درجه اول به طور مستقیم متوجه کارکنان است . شاید هم در کشور ما این یکی از پروژه های مدیریتی مناسب برای تمرین مشارکت باشد ، زیرا این موضوع آن چیزی نیست که خطری برای هر یک از طرفین ، یعنی مدیریت و کارگران داشته باشد و به منافع  صنعتی لطمه وارد کند .

معیارهای هفت سین صنعتی عموماً با پذیرش عمومی روبرو می شود ، زیرا هیچکس نیست که برای مثال با افتادن ته سیگار در جایی غیر از زیرسیگاری موافق باشد یا با نکشیدن سیگار در جاهای خطرناک و یا اماکن عمومی کارخانه مخالف باشد . هیچکس نیست که از چکیدن آب از سقف کارخانه و نشت آن از لوله و یا ازجمع شدن آب در محوطه دفاع کند و یا زنگ زدگی ، پوسیدگی و سرو صدای ناهنجار غیر عادی یک دستگاه را تایید کند . یکی از ابتلاهای عمومی کارخانه ها ، آغشته شدن دستگاهها و زمین اطراف آن و یا عموما کف کارگاه ها به روغن است و کمتر کسی است که این پدیده را یک موضوع غیر عادی صنعتی بداند . گاهی حتی آن قدر به صورت عادت در آمده است که ما آن را طبیعت صنعتی کارخانه به حساب می آوریم ، همان گونه که به غلط دوده ای و سیاه بودن محیط کارخانه های لاستیک را ناشی از طبیعت کارخانه به شمار می آوریم .

نظام هفت سین صنعتی پاسخی به حل مسایلی نظیر آنچه در بالا به آن اشاره شد می باشد که بدون درگیر شدن و پیگیری مشترک مدیریت و فرد فرد کارگران و کارمندان میسر نیست . در اینجا به شرح مختصری از هر یک از این  (( سین )) ها می پردازیم .

1 سوا کردن غیر ضروری از ضروری

منظور از این معیار ، تشخیص وسایل ضروری از غیر ضروری و دور کردن وسایل غیرضروری از محیط کار است . تشخیص و دور ریختن و دور کردن وسایل غیر ضروری یکی از کارهای دشوار است چه در خانه و چه در کارخانه . به خصوص این روزها که در مملکت ما به خاطر بسیاری از کمبودها ، یک وسیله و قطعه خراب راهم ممکن است به امید مورد استفاده واقع شدن در آینده نگهداری شود ( فرهنگ روز مبادا) .

به هر صورت توصیه این است که قاطعانه تر تصمیم بگیریم و حتی اگر تصمیم به نگهداری وسیله غیر ضروری گرفتیم ، آن را در جایی و به گونه ای نگهداری کنیم که از احتمال مصرف اشتباهی و زیانبار بودن نگهداری آن جلوگیری کند .

کار تفکیک کردن چیزهای غیر ضروری حتی این روزها به ضایعات ، آشغال ها و دورریختنی های واقعی کارخانه هم سرایت کرده و مفید بودن و کارایی خود را در این حوزه تفکیک آشغال ها و ضایعات و دورریختنی های کارخانه و نحوه تفکیک و دور کردن آنها از کارخانه و یا بازیافت بعضی از اقلام آن .

2 سامان دادن و مرتب چیدن

منظور از این مورد ، محل و روش مناسب نگهداری و چیدن لوازم ، تجهیزات و ابزار کار در انبار یا در ایستگاه کاری به منظور آسانی و راحتی دسترسی و برگرداندن آنهاست .

یکی از موارد و محل های رعایت این معیار در انبارهای گوناگون شرکت ، بخصوص انبار لوازم یدکی ، قالب ها ، آچارها و یا لوازم التحریر است و شاید بیشتر از سایر معیارهای هفت سین قابل درک و اجرا باشد . اما در عین حال بسیار اتفاق می افتد که در نحوه چیدن و یا نگهداری در همین مورد هم دقت کافی صورت نمی گیرد ، به طوری که در پیدا کردن به موقع برخی اقلام دچار تاخیر می شویم و یا با وجود آن ، بی مورد دستور خرید می دهیم و یا اشتباها نوع مشابهی از آن را به کار می بریم .

یکی از نکات بسیار مهم ، علامت گذاری و نوشتن مشخصات مواد و یا قطعاتی است که در داخل قوطی ها و یا شبکه ها هستند و نوع آنها مشخص نیست .  

3 سپیدی و پاکیزگی

این (( سین )) شاید به دلایل گوناگون یکی از مهم ترین معیارهای نظام باشد . این معیار به همه چیز و همه کس و همه جا مربوط می شود و شاید بشود گفت اجرای هفت سین صنعتی بهتر است از اینجا شروع شود ، زیرا منطقی تر و مفیدتر می باشد . پاکیزگی در نظام هفت سین ، یعنی پاکیزگی انسان ، مشین و ابزار ، مواد و محیط کار . نکته ای که در اینجا باید بر آن تاکید کنیم آن است که پاکیزگی از دو چیز حاصل می شود :

1 کثیف و آلوده نکردن و ریخت و پاش نکردن .

2 پاکیزه نمودن قسمت های کثیف و آلوده و جمع و جور کردن .

ما بسیاری از معیارهای پاکیزگی را می توانیم با پیش گیری رعایت کنیم ، مثل نینداختن کاغذ وته سیگار و نظایر آن در محیط کار ، جلوگیری از ورود گرد و غبار به محیط کار ، جلوگیری از نشست و ریختن روغن بر کف کارگاه و جلوگیری از زنگ زدن و پوسیدگی دستگاه ها با پوشش های به موقع ضد زنگ و رنگ خاص .

در هر صورت برنامه های منظمی نیز باید برای پاکیزه نگهداشتن انسان وماشین و محیط کار طبق معیارهای هفت سین صنعتی وجود داشته باشد . برنامه هایی مثل گردگیری 3 دقیقه شروع به کار ، پاک کردن محیط اطراف دستگاه در فاصله تنفس یا پایان شیفت کار ، نظافت هفتگی دستگاه و محیط کار ، نظافت و کنترل ماهانه عمومی کارگاه توسط همه کارکنان یک کارگاه و نظیر این برنامه های منظم و متناوب برای پاکیزگی .

برای نظافت و بهداشت شخصی کارکنان مانند نظافت لباس کار ، کفش کار ، استفاده از حمام ، استفاده به موقع از دستکش و سایر لوازم کار مثل عینک ، گوشی ، ماسک و نظایر آن باید برنامه داشته باشیم .

در بسیاری از کارخانه های کشورهای پیشرفته صنعتی برای رعایت این معیارها بر خلاف گذشته ، به کار گران لباس های کار با رنگ روشن تر می دهند که زیاد چرک تاب نباشد و پاکیزگی زودتر و بیشتر رعایت شود . در برخی کارخانه ها برای اطمینان از نظافت مرتب لباس کار ، لباس های کارگران ، هفتگی و در کارخانه شسته می شود . تاکید می کنیم که هدفمند بودن مدیریت در همه این موارد و پیگیری منظم و دقیق آن توسط مدیریت و نیز آموزش ، نقش اساسی در توفیق اجرای این نظام دارد .

در اکثر شرکت های ژاپنی حتی در قسمت های اداری و دفتری ، نظافتچی و آبدارچی به آن مفهومی که ما داریم وجود ندارد ، زیرا این دو کار با مشارکت همه صورت می گیرد . حتی با هدف قرار دادن سلامت و حفظ محیط زیست . گاهی مدیر عامل و کارکنان طی برنامه های هفتگی ، به نظافت پیاده روی مقابل شرکت و یا نظافت بخشی از پارک مجاور شرکت می پردازند . مشارکت مدیر عامل در این گونه کارها ممکن است نمادین باشد ، اما حضور او در جمع کارکنان به این کار ارزش و اهمیتی می دهد که کارکنان و سایر مدیران  ، ابایی از آن نداشته یاشند و از طرفی باعث تقویت روحیه کار گروهی می شود . به هر حال تردید نکنید که حضور مدیران بالای شرکت در صحنه و در کنار کارکنان ، باعث ارزشمندی و تداوم و افزایش راندمان و بهبود کیفیت انجام آن کار و نیز تقویت و بهبود مدیریت و رهبری خود مدیران می شود .

4 سعی در حفظ وضع مطلوب

منظور از این مرحله ، اطمینان از اجرای معیارهای مراحل قبلی برای رعایت سلامتی و ایمنی و زیبایی محیط کار است که پاکیزگی مقدمه بهداشت است ، اما کاملا با آن متفاوت است . منظور از بهداشت ، تنها بهداشت ظاهری محیط کار نیست ، بلکه مجموعه بهداشت محیط کار و بهداشت جسمی و روحی همه کارکنان را نیز در بر می گیرد و از همین رو بسیاری معتقدند که اجرای سه(( سین )) اول به بالا بردن روحیه در محیط کار و در نتیجه به بهداشت روانی کارکنان کمک می کند . حفظ محیط زیست در کار از نظر بو ، دود و آلودگی های گوناگون و نیز سلامت جسمی و روحی کارکنان در این بخش مورد تاکید قرار می گیرد .

وقتی حرکات بدنی کارگران را به دقت بررسی کنیم ، متوجه می شویم که خیلی از این حرکات اضافی هستند و در تولید نقشی ندارند ( یعنی ارزش آفرین نیستند ) بخصوص بسیاری از این حرکات نظیر به دست گرفتن ، جابه جا کردن اشیاء ( مواد ، قطعات ، کار در جریان و ابزار ) راه رفتن ، دنبال چیزی گشتن ، انتخاب کردن ، آوردن و برگرداندن ، تغییر وضع دادن و از این قبیل قابل توجه هستند . علاوه بر این کارگران عملیات استاندارد تعیین شده را نیز رعایت می کنند . این گونه نقصهای استاندارد عملیات ، به خاطر این گونه کارهای مزاحم تکراری ناشی از حرکات زاید یاد شده ، غیر قابل اجتناب است .

1-    تفکیک لوازم و وسایل ضروری از غیر ضروری و دور کردن وسایل غیر ضروری از محیط کار

2-    قرار دادن اقلام پر مصرف در نزدیکی محل مصرف

3-    تعیین محل و نحوه نگهداری این اقلام به نحوی مشخص ، که هر کسی به آسانی به آنها دسترسی پیدا کند .

4-    بهبود روش نگهداری آنها برای دسترسی و برگرداندن راحت تر آنها .

با رعایت این موارد ، حرکات غیر مفید از بین می رود . حرکات طولانی کوتاهتر می شود و در نتیجه رعایت استاندارد و عملیات و دسترسی به کارایی بالاتر میسر می گردد . این کار نیاز به مهارت تعیین روش نگهداری و انبارداری دارد .

با هدایت کارگران به طرف این اقدامات ، بهبود واقعی در محیط کار جوانه می زند و رشد می کند . برای اجرای اصل مرتب کردن و مرتب چیدن ، به کارگیری اصل اقتصاد حرکات بدن بویژه اصل طراحی کارخانه و تجهیزات بسیار اهمیت دارد .

جدول 1 ، اثرات (( چهارسین )) یاد شده را بر راندمان ، تعمیر و نگهداری کیفیت کار ، و ایمنی و بهداشت محیط کار نشان می دهد .

جدول 1 اثرات 5s بر راندمان کار ، نگهداری تجهیزات ، کیفیت تعمیر و نگهداری ، و ایمنی و بهداشت محیط کار

سوا کردن چیزهای غیر ضروری ، سامان دادن و مرتب چیدن و سپیدی و پاکیزگی ، بهداشت و ایمنی ، سعی در حفظ وضع مطلوب

اصول 5s

راندمان

تعمیر و نگهداری ماشین آلات

کیفیت تعمیر و نگهداری

ایمنی و بهداشت محیط کار

سواکردن و سامان دادن ( مرتب چیدن )

-استفاده موثر از فضا

-حذف حرکات زائد

-حمل و نقل،راه رفتن،جستجو کردن،انتخاب کردن،گرفتن و آوردن،برگرداندن،تنظیم کردن

-کاهش حرکات بزرگ و کوچک

-تثبیت عملیات استاندارد   

-جلوگیری از استفاده نابجای قطعات

-جلوگیری از استفاده نابجای روغن اشتباهی

-تسهیل در استاندارد کردن کار تعمیرات

-جلوگیری از استفاده نابجای ابزار کار و قطعات

-جلوگیری از ضربه خوردن،فرورفتگی و پریدگی و زنگ زدگی،وسایل اندازه گیری ابزار کار،مواد اولیه و کارهای در جریان

-جلوگیری از موانع ناشی از وسایل غیر ضروری

-جلوگیری از خطرات و تعیین راهروها با خط کشی و حفاظهای جلوگیری از برخورد و تماس با مواد خطرناک،حفاظهای ایمنی،نصب علایم هشدار بر روی مواد خطرناک و علایم مناسب دیگر

سپیدی و پاکیزگی

-جلوگیری از ضایعات ناشی از مواد خارجی

-حذف عوامل اندازه گیری های غلط

-جلوگیری از خسارات روغن کاری ناشی از گردو غبار( بسته شدن مجراها، سایش ناهموار شدن سطوح لغزنده ،زنگ زدن و فاسد شدن روغن )

-حذف مواد خارجی ( گرد و خاک،آلودگیها،روغن ها،پوسته های زنگ و زوائد برسکاری  )

-جلوگیری از خراب شدن تجهیزات، سایش،موانع بعدی تبادل حرارت،سنتی ها .

-کشف و برطرف نمودن عیوب جزئی به کمک کنترل ضمن نظافت .

-کشف و برطرف نمودن محلهای خطرناک( پاگردها،مسیرهای خط کشی شده برای حرکت،محلهایی که بریدگی های تیز دارند ،جاهایی که احتیاج به وسایل ایمنی دارند،محلهایی که باید احتیاط کرده وسایل،با پایه های نامتعادل )

جلوگیری از صدمه دیدن به وسیله قطعات بریده شده و روغن ها .

سعی در حفظ وضع مطلوب

-جلوگیری از زنگ زدن ، از بین بردن رطوبت

-جلوگیری از تغییر کیفیت و کاهش آن

-جلوگیری از موارد معلق ریز( میکروسکوپی )

-جلوگیری از زنگ زدن یا از بین بردن رطوبت

-حفظ سلامت کارگران با بهبود بخشیدن شرایط محیط کار ( بخار،گردو خاک،پودر،بوی بد،مواد شیمیایی خطرناک و نظایر آن )

5-  سازمان یافتگی و انضباط کاری

سازمان یافتگی و نظم و انضباط کاری چیزی است که شما در ارتش و پادگانهای نظامی می توانید نشانه های ظاهری آن را به خوبی ببینید و یا در حرکات دسته جمعی ورزشی و هنری مثل یک گروه ارکستر ، نشانه و جلوه های دیگری از آن را ملاحظه کنید . به هر صورت انضباط کاری ، یعنی رفتار و انجام کارهای تعریف شده در یک محیط کاری که زندگی و کار دسته جمعی را برای یک گروه زیاد از انسانهایی که وظایف مختلفی بر عهده دارند ، مطبوع و آسان کند . در ژاپن می گویند انضباط در محیط کار ، با سلام کردن و صبح بخیر گفتن به همکاران آغاز می شود .

گاهی در اهمیت این (( سین )) آن قدر تاکید می شود که می گویند نظام (( هفت سین صنعتی )) با ادب ، نزاکت و انظباط آغاز و با آن پایان می یابد .

وقت شناسی ، رعایت کامل دتورالعمل ها و مقررات ، حفظ احترام متقابل ، انجام به موقع و طبق استاندارد تولید ، تعمیر ، نظافت ، حفظ ظاهر آراسته استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی ، رعایت سلسله مراتب ، عدم ایجاد درگیری لفظی و غیر لفظی با همکاران و رعایت بسیاری دیگر از نکات اخلاقی و رفتاری از جمله معیارهایی هستند که در این (( سین )) مورد نظر است . آنچه انضباط و نزاکت محیطهای کار امروز را با گذشته و یا با محیطهای نظامی متفاوت می کند این است که در دیدگاه مدیریت امروز که مبتنی بر احترام به انسانیت و مشارکت کارکنان در محیط کار است ،

رعایت این نکات باانجام آموزش و ایجاد همدلی و خانوادگی کردن محیط کار و تشویق صورت می گیرد و بالا رفتن سطح تسهیلات کارکنان نیز به این امر کمک کرده است . در حالی که در دیدگاههای سنتی مدیریت و یا در مراکز نظامی اعمال انضباط به کمک روشهای فشار و تنبیه صورت می گیرد و به همین دلیل در شیوه مطلوب اول ، رفتارهای داوطلبانه ماندگار و با اعمال شیوه خود کنترلی و خود گردانی و در حضور یا غیبت مدیران و سرپرستان تحقق می یابد . در حالی که در شیوه نامطلوب دومی ، اولا با همه فشار اعمال شده اصول انضباطی مرتب نقض می شوند ، ثانیا مادامی که محیط فشار بر قرار است ، عملی می شوند ، ثالثا به صورت یک رفتار ماندگار در فرد باقی نمی ماند و به صورت یک رفتار فرهنگی الگو پذیر و قابل انتقال در نمی آید .

6-  سخت کوشی و با تمام نیرو کارکردن

در نگاه اول در سطوح پایین تر هر سازمان ممکن است تصور شود که هدف از کار تامین معاش است ، اما به واقع این چنین نیست . من گاهی که در جمع مدیران و یا سر پرستاران از آنها خواسته ام کار را تعریف کنند ف تعریف کتبی و مستند . آنها عموما کار را این چنین بیان می کند : کار مجموعه ای از فعالیتهای جسمانی و فکری برای رسیدن به هدف است . همان طور که ملاحظه می کنید پول در این تعریف جایی ندارد . تنها 10 درصد از افراد در تعریف کار به پول و معاش و دستمزد هم اشاره می کنند . هر چه سطح زندگی بالاتر می رود ، ارزش پول در انجام کار پایین می آید و انجام کار مثل یک فعالیت ورزشی ، هنری و اجتماعی لذت بخش می شود . در چنین حالی است که می توان انتظار سخت کوشی و یا با تمام نیرو کار کردن را از همکاران در محیط کار داشت . دو ویژگی در انسان در حین کار باید ارضا شود تا کار برای او لذت بخش باشد : یکی ( خلاقیت ) و دیگری ( اجتماعی بودن ) که این دوویژگی یا در واقع دو نیاز ، از نیازهای عالی انسان است .

برای ایجاد یک محیط کار دل انگیز و لذت بخش شرایط زیر ضروری است :

1-    روشن کردن هدف کار

2-    تا حد امکان آزادی هر چه بیشتر در انتخاب ابزار و روشهای کار به طوری که نیل به هدف کار از هر راه و روشی که انجام دهنده آن به اختیار خود و به ابتکار و اندیشه خود به آن می رسد ، میسر باشد .

این شرایط ، هم برای از بین بردن عذر و بهانه انجام ندادن یا بد انجام دادن کار ، لازم است و هم باعث می شود تا احساس مسئولیت در افراد به وجود آید . در چنین شرایطی است که خلاقیت نیز رشد می کند . مشارکت هر چه بیشتر کارکنان در تعیین هدف و روش انجام کار ، آنان را به سخت کوشی تشویق می کند . گفتگو در این مورد بحث مفصل تری را می طلبد که در این مختصر نمی گنجد .

7-  سماجت در کارهای خوب تا سر حد عادت

می خواهم در روشن کردن این مفهوم شما را به یاد چند پدیده گوناگون مشابه بیندازم :

1-    عادت دادن فرزندانمان به مسواک زدن هر شب قبل از خواب

2-    عادت به راهنما زدن در هر انحراف به چپ و راست و یا سبقت گرفتن در حال رانندگی و یا قبل از خروج از حالت پارک و ورود یا خروج از بزرگراه .

3-    عادت کردن به 10 تا 15 دقیقه ورزش و نرمش صبحگاهی هر روز .

4-    دریافت و مطالعه روزانه گزارش ضایعات ، و شکایات دیروز مشتریان و یا گزارش کالای معیوب مرجوعی هرروز صبح قبل از شروع به کار توسط خود شما .

5-    بازدید عمومی هر روزه از کارخانه و دفاتر اداری قبل از شروع به کار برای مشاهده و نظارت پاکیزگی ، نظم وترتیب ، روحیه کارکنان و رفع معایب مورد نظر شما در بازدید دیروز

6-    عادت دادن همه کارکنان به نظافت ، گردگیری و مرتب کردن 3 دقیقه ای دستگاه و محیط کار خود .

مثالهای با لا در چند ویزگی مشترک است : سهل ، اما تا حدودی ممتنع ، ظاهرا پیش پا افتاده اما بسیار مهم ، و همه این کارها برای رسیدن به کیفیت مطلوب کار در نوع خود ضروری است .

اگر موفق شویم همه این کارهای خوب را که در مثالهای بالا بیان شد ، با سماجت و پیگیری به صورت مرتب به عمل در آوریم ، کم کم همه آنها به صورت عادت در می آیند و ما به صورت خودکار آنها را اجرا می کنیم ، درست مثل سلام کردن کودکان به بزرگترها ، ساعت معینی از خواب بیدار شدن ، از جای معینی خرید کردن ، ساعت معینی غذا خوردن و بسیاری عادات دیگر که در اثر تکرار برای ما به صورت عادت در آمده است . با این روش ، یعنی با این (( سین )) آخر ، ما می توانیم پنج سین اول را با استمرار به اجرا در آوریم . آنچه در اجرای هفت سین صنعتی مثل اجرای هرپروژه مدیریتی دیگر اهمیت دارد این است که :

  • ویژگیهای سودمند کار مورد نظر را تشریح کنیم .
  • آن را به صورت یک هدف و اعتقاد مشترک برای همه کارکنان در آوریم .
  • از امور آسانتر که نفع عمومی نیز در آن است ، شروع کنیم .
  • همه را در موارد لازم آموزش دهیم .
  • در اجرا جدی باشیم و خود بیشتر از همه درگیر شویم و آستین بالا بزنیم .
  • برنامه ریزی کنیم و با برنامه جلو برویم .
  • حاصل اجرا را مرتب کنیم و فرایند کار را اصلاح کنیم .
  • در همه موارد ، کارکنان را مشارکت دهیم .
  • در مسیر کار ، از تشویق و کارهای فرهنگی کمک بگیریم .
  • در اجرای کار ، سماجت و پیگیری کنیم ، گزارش بخواهیم و تحلیل و نتیجه کیری کنیم .
  • کارکنان را با دادن اطلاعات صحیح و واقعی در جریان پیشرفت کار قرار دهیم .
  • ارزشهای تحقق یافته را به خارج از کارخانه و به جامعه اطراف خود سرایت دهیم .  

و اینک در پایان ، لیستی از 50 مورد کنترلی هفت سین صنعتی که حوزه های مختلف اداری و عملیاتی یک کارخانه را در بر می گیرد و به درک همه جانبه این نظام کمک می کند ، ارئه می کنیم .

موارد کنترل نظام هفت سین صنعتی ( نکات قابل توجه در ارزیابی )   

کف کارگاه :

1-    آیا خطوط تعیین راهروها ، محیط کار و انبارها واضح و مشخص است ؟

2-    آیا قطعات و مواد ، مستقیما روی کف کارگاه ، قرار ندارند ؟

3-    آیا جنس معمولی روی کف کارگاه ، باقی نمانده است ؟

4-    آیا روغن ها ، زواید بر شکاری شده و گرد و خاک روی کف کارگاه نریخته اند ؟

5-    آیا بر آمدگی ، فرورفتگی و شکاف یا رنگ پوسته شده وجود ندارد ؟

قفسه ها :

6-    آیا قفسه ها ، در جای ثابتی قرار دارند ؟

7-    آیا گردو خاک و شکستگی روی قفسه ها ، به چشم نمی خورد ؟

8-    آیا مشخصات و اسامی قطعات در انبار ، واضح است ؟

9-    آیا همه قطعات ، درست در محلهای مشخص شده قرار دارند ؟

 

 سبدهای حمل و نقل جعبه قطعات و چرخ دستی حمل :

10-آیا سبدهای حمل قطعات یا مواد تهیه شده و ضوابط آنها رعایت می شوند ؟

11-آیا سبد حمل ضایعات تهیه شده و ضوابط آنها رعایت می شوند ؟

12-آیا سبدهای حمل مواد در محل ثابتت و در وضعیت و زاویه مناسب قرار دارند ؟

13-آیا سبدهای حمل مواد ، از شکستگی ، گرد و خاک و ضایعات به دور هستند ؟

14-آیا مواد و قطعات در سبدهای حمل ، دارای بر چسب و نام و نشان هستند ؟

ماشین آلات :

15-آیا ماشین آلات ، دارای شماره شناسایی و نام مشخص مسئول هستند ؟

16-آیا ماشین ها از روغن ، گردوغبار ، خطوط غیرخوانا و برچسب های غیر ضروری عاری هستند /

17-آیا هیچ چیز روی ماشین آلات خارج از محل مشخص شده قرار ندارند ؟

18-آیا علائم هشدار دهنده برای قسمتهای خطرناک ماشین آلات تهیه شده است ؟

19-آیا قالبها نام یا شماره دارند ؟

20-آیا قالبها به طور صحیح در جای مشخص ، انبار شده اند ؟

21-آیا ضوابط تعمیر و نگهداری برای قالبها تدوین شده است ( از رده خارج کردن و جایگزین کردن )؟

22-   آیا قالبها ، گردو خاک و شکستگی ندارند ؟

ابزارهای کار و ابزارهای برش :

23-   آیا ابزارهای کار به طور صحیح در محل مشخص ، انبار شده است ؟

24-   آیا محل مصرف ابزار کار ، به روشنی مشخص شده است ؟

25-   آیا ابزارهای کار ، شکستگی و گردو خاک ندارند ؟

وسایل اندازه گیری ، درجه ها ، ترازوها و ...

26-آیا وسایل اندازه گیری ، عاری از زنگ زدگی هستند ؟

27-   آیا وسایل اندازه گیری ، مستقیما با فلزات سخت تماس دارند ؟

28-   آیا جای نگهداریشان معلوم است و مقررات آن رعایت می شود ؟

زیر پایی ها ، دستکش کار ، مواد مصرفی ( روغن ، جوهر ، کاغذها و کیسه های پلاستیکی ):

29-آیا زیر پایی ها و دستکش های کار ف در جای خود قرار دارند ؟

30-آیا ضوابط دورریختن و جایگزینی پارچه های تنظیف و دستکش ها ، وضع شده است ؟

31-آیا مواد مصرفی در محل مشخصی قرار دارند ؟

32-   آیا ضوابط تعویض مواد مصرفی ، وضع شده و به خوبی رعایت می شود ؟

ترولی ، بالابر دستی ، بالابر اهرمی :

33-   آیا جای نگهداری آنها مشخص شده است و ضوابط آن رعایت می شود ؟

34-   آیا نام مسئولین ترولی ها و بالابرها ، روی آنها نوشته شده است ؟

35-   آیا ترولی ها و بالابرها خراب نیستند؟( چرخها سلامت هستند و گردوخاک روی آنها ننشسته است )؟

36-   آیا میزهای کارگاهی و دفتری ، در جای خود هستند ؟

37-   آیا این میزها از خرابی و گردوخاک ، عاری هستند ؟

38-   آیا روی این میزها ، چیز بی مورد و نامربوط وجود دارد ؟

کشوها :

39-   آیا روی کشوها با نام وسایل داخل آن و مسئول آنها ، مشخص است ؟

40-آیا محتوی داخل کشوها با نام آنها روی کشو ، مطابقت دارد ؟

41-آیا داخل کشوها ، وسایل شخصی وجود ندارد ؟

پوسترها و تابلوهای اعلانات :

42-آیا پوسترها و تابلوی اعلانات ، عاری از خرابی و گردوخاک هستند ؟

43-   آیا مطالب غیر ضروری و قدیمی ، روی آنها وجود دارد ؟

44-   آیا پوسترها و تابلوها ، مستقیم و با زاویه مناسب نصب شده اند ؟

دفاتر کار :

45-   آیا ضوابط مربوط به محتوی کشوها و چگونگی استفاده از آنها ، وضع شده و رعایت می شود ؟

46-آیا چیزی خارج از ضوابط ، رو ، یا زیر ، و یا کنار میز گذاشته نشده است ؟

47-   آیا تلفن ها و راهنمای تلفن در وضعیت خود قرار دارند ؟

48-   آیا پاکسازی و مرتب چیدن در مورد قفسه کتابها و کمدها ، رعایت شده است ؟

49-   آیا حداقل موجودی لوازم اداری برای تعیین سفارش خرید ، مشخص شده است ؟

سایر موارد :

50-آیا حدود مسئولیتهای 5s برای کارکنان مربوط تعریف شده است و آنها می توانند به سوالات مربوط به آن پاسخ دهند ؟

این مطلب در ماهنامه تدبیر شماره 34 (مردادماه 1372) به چاپ رسیده است.

     

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد