وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

فروش خرید فروش خرید فروش خرید فروش خرید بازرگانی بازرگانی دانشجویی

وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

فروش خرید فروش خرید فروش خرید فروش خرید بازرگانی بازرگانی دانشجویی

بررسی دو خرده فرهنگ زیر زمینی

در اینجا مقایسه ای خلاصه وار بر دو خرده فرهنگ هوی متال heavy metal (در ایران به نام متال و طرفداران آن متال باز شناخته می شوند)و هیپ هاپ hip hop(در ایران به نام رپ فارسی  و طرفداران آن رپر یا رپ خون شناخته می شوند)خواهیم داشت که هر دوی این خرده فرهنگ بطور غیر رسمی(زیر زمینی) در جامعه ایران متولد و رشد پیدا کرده اند.

در نگاه نخست می توان دریافت که بدنه اصلی و قسمت عمده ی این دو خرده فرهنگ بر شالوده هنر، بویژه موسیقی آن هم از نوع ساختار شکنانه و نا متعارف بنا شده که گاها ندایی اعتراض گونه،یا روایت وار از مسائل ومشکلات شخصی،اجتماعی و بعضا سیاسی را بااستفاده ازموسیقی  سر می دهند.هدف در این چنین خرده فرهنگ هایی اصولا اشاعه و بیان عقاید و اعتقادات خود در جامعه برای مخاطبین خود که عمدتا نسل جوان آن را در بر می گیرد می باشد.درست یا غلط بودن باورها وایدولوژی این گروه ها از دید مخاطب و بسته به فضای فکری وی،رنگ، معنا و مفهوم پیدا می کند. البته هر چند قبول این پیش آمد که تعداد زیادی از این گروه ها دارای پشتوانه فکر و فرهنگی درستی نیستند کار دشواری نیست،که ما در اینجا مجالی برای بررسی این مسا له نداریم و قضاوت را بر عهده خواننده گان عزیز وا می گذاریم و فقط به بررسی رفتار آن ها بسنده می کنیم.

  حال شرح مختصری از ویژگی های این دو خرده فرهنگ را در بیان می کنیم

hip hop
یک جنبش فرهنگی است که موسیقی بخشی از آن است. موسیقی خود از دو بخش تشکیل شده‌است، رپ، یعنی ارائه آوازهای سریع، بسیار آهنگین و تغزلی(غزل گونه) و دی جی، که از طریق ترکیبی، و کنار هم قرار دادن قتعات موسیقی از پیش ساخته sampling و صدا های خام  ساخته می‌شود. یکی دیگر از جنبه‌های مهم موسیقی هیپ هاپ مدی mod است که در کنار موسیقی شکل گرفته‌است.این مد بیشتر شامل نحوه پوشش فرد می باشد که عموما طرفداران این سبک از لباس های گشاد bag کفش های ورزشی با ظاهری بزرگ،استفاده از کلاه با علائم و نام های مورد علاقه خود و گردن آویز های خاص و بزرگ  که ممکن است بیان گر نام یا نشان گروهی یا رپری باشد که شخص عضو آن است یا بدان علاقه مند است.از دیگر نشانه های این خرده فرهنگ استفاده از تیکه کلام ها ی خاص و سبک و روشی راحتتر (البته برای خودشون)برای صحبت و محاورهاست که بیشتر ظاهری خیابانی دارد!!


از دیگر شا خه های منشعب از این خرده فرهنگ هنر دیوار نویسی(گرافیگ)است، که طراح با استفاده از خلاقیت فردی طرح های ابتکاری خود را که معمولا همان نام یا لگوی گروه یا خواننده است را با ترکیب رنگ و اشکالی خیره کننده روی سطح مورد نظر(معمولا دیوار مردم)خلق می کند.

یکی دیگر از این شاخه های فرعی در این خرده فرهنگ بیریک دنس brake dance یا انجام حرکات موزون بر روی موسقی هیپ هاپ می باشد.که به دلیل انجام حرکات سریع و موزون نیاز به انعطاف بدنی وآمادگی جسمانی بالایی می باشد که با تمرین زیاد میسر است.

heavy metal

موسقی هوی متال بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و رفته رفته به خرده فرهنگی فراگیر در سایر جوامع بدل شد این سبک موسقی این خرده بر گرفته از بطن موسقی راک می باشد. مشخصه بارز در موسیقی آنها استفاده از صدای خشن گیتار الکتریک می باشد که عنصری جدایی نا پذیر از هوی متال است که با همراهی درام(جاز)و گیتار بیس هم آوا می شود.

 پیروان این سبک خود معتقدند که هوی متال یک جنبش عظیم فکری و تحولی درونی برای انسانهاست . جنبشی که از حقوق افراد دفاع میکند و قصد دارد با نشان دادن پستی ها و رذالت ها انسان را در مسیر اصلی خود هدایت کند!  این عده از هر عنصری اسنفاده میکنند تا اعتراض خود را نشان دهند ، از نوع لباسی که به تن میکنند از مدلهای ریش و موگرفته تا برخوردهای اجتماعی ، ... همه و همه نشانه ی اعتراض آنها به زندگی تزریق شده و  واهی است.آنها از لباس هایی به رنگ مشکی بر تن میکنند.مدل مو و آرایش مخصوصی برای ریش خود دارند که عمدتا بلند است،بعضا از چکمه بجای کفش های راحت استفاده میکنند و در کل به دنبال فاکتوری به اسم راحتی و حداقل در ظاهر خود نیستند وکلا به داشتن ظاهری خشن و مردانه تمایل دارند(این موارد در ایران هم کاملا مشابه می باشد) و بر خلاف رپر ها دارای عقاید سختگیرانه تر در ارتباطات خود،در نوع پوشش ظاهری وموسیقی خود هستند.درمجموع رنگ و بوی اعتراض در این خرده فرهنگ بسیار از هیپ هاپ متمایز تر است و بصورتی خشن تر نمود پیدا میکند که پایه و اساس شکل گیری این سبک هم همین بوده. یعنی اعتراض!

زیر شاخه های بسیاری برای این خرده فرهنگ نام برده می شود که عمدتا در نوع موسیقی متفاوت هستند مثل:

بلک متال bleak metal،دث متالdeth metal ،کلاسیک متال..celasic metal

البته همانطور که گفته شد گروهای فرعی بسیاری در این گونه جنبش ها راه انحطاط را پیش میگیرند که در هوی متال با هرج و مرج طلبی anarchism و دین ستیزی و یا به قولی شیطان پرستی!!نمود پیدا می کند.

همان طور که در اول مقاله ذکر شد این دو خرده فرهنگ در ایران به صورت زیرزمینی شکل پیدا کرده، اشاعه داده شده و می شوند.که خود باعث بوجود آمدن رفتار ها  ،هنجار ها و نا هنجار های متعددی در جامعه و در قشر جوان شده است که علاوه بر تاثیر مستقیم بر پیروان خود اثری غیر مستقیم بر رفتار نهاد های دیگر اجتماع مثل خانواده می گذارند.

روشن است که شناخت اینگونه عوامل بسیار موثر و کاربردیست و در تمامی حوزه های من جمله برسی مسائل اقتصادی و شناخت الگوهای رفتار خرید مصرف کننده امریست مهم وحیاتی.

عذر میخوام طولانی شد................


every moment is another chance


نظرات 1 + ارسال نظر
علیرضا سه‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:57 ب.ظ


دستت درد نکنه . چه خطراتی داره مملکت مارو تهدید می کنه و ما خوابیم .. دستت درد نکنه که ما رو بیدار کردی . راستی یادمان باشد اگر خاطرمان تنها شد طلب عشق زهر بی سرو پایی نکنیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد