وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

فروش خرید فروش خرید فروش خرید فروش خرید بازرگانی بازرگانی دانشجویی

وبلاگ گروهی مهارت های فروش دانشجویان انجمن مدیریت

فروش خرید فروش خرید فروش خرید فروش خرید بازرگانی بازرگانی دانشجویی

و اینک سوال پنجم.

دوستان سلام.

با وجود نزدیک به دو روز کامل از طرح پرسش چهارم پاسخ هیچکدام از شما ها به سوال نبود. یعنی بخش اول سوال را پاسخ داده بودید که احتمالا از جایی خوانده بودید و نوشتید. اما آن قسمتی را که باید با توجه به چهارچوبی که در بخش اول طرح کرده بودید, خود فکر می کردید و نظر خود را می نوشتید و اتفاقا بسیار مهم تر هم بود را خالی گذاشته بودید.

دلیل این مسئله را نمی دانم ولی کمی نا امید شدم.  لطفا مرا از این نا امیدی نجات دهید. 

دوم اینکه من ایمیل ی دریافت کردم که نویسنده اش را نمی شناسم. البته نوشته بودند که از طرفی گروهی از بچه ها و انتقاداتی به محتوای وبلاگ داشتند. شاید من هم از بعضی مطالبی که نوشته می شود خیلی زیاد خوشم نیاید, اما اینجا روا فضایی می دانم که باید حوصله ی شنیدن حرف های مخالف را و احتمالا غیر متعارف را نیز داشته باشیم. فقط با توهین و خسارت زدن مادی و معنوی صد در صد مخالف هستم. اگر کسی از مطلبی از مطالب وبلاگ ناراحت هست, لطفا با اسم خود و بصورت مصداقی ایمیل بزند و دلایل خود را نیز بیان کند تا بتوانیم آنرا تحلیل کنیم و بعد بدنبال یک راه حل باشیم. من منتظر همان دوستی که آن ایمیل اولی را از طرف گروهی از خوانندگان زده بود, هستم.

یک پیشنهاد هم دارم و آن اینکه از دوستانی که راجع به موضوعات خاصی دانش وسیعی دارند, بخواهیم که وبلاگ های تخصصی تر راجع به همان موضوع خاص درست کنند و در آن بنویسند و بعد شبکه ای از وبلاگ های مرتبط به هم داشته باشیم.

اما سوال پنجم

یک فروشنده ی موفق چگونه میتواند با تحلیل ابعاد فرهنگی محیط, فروش خودش را اثربخش تر و کاراتر نمایند؟ (چهار بعد از شش بعد) (توضیح : چهار بعد را نام برده و بعد با مثال توضیح دهید که با فهم درست وضعیت هریک از این ابعاد در جامعه ی ایرانی چگونه میتوان میزان فروش را افزایش داد؟) (4 نمره 15 دقیقه)

 

نظرات 5 + ارسال نظر
محمد رضا چهارشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 09:20 ب.ظ

۴بعد عبارتند از:۱)مرد گرایی زن گرایی۲)روابط طبیعت۳)فرد گرایی در مقابل جمع گرایی ۴)اجتناب از عدم اطمینان به رح ذیل می باشد:


۱)مرد گرایی زن گرایی:حدی که درآن ویژگی های یکی بیش ازدیگری ارزش محسوب می شود به عنوان مثال:درجوامع مرد سالار مرد خانواده بیش ترین تاثیر را در خرید خانواده دارد به همین دلیل فروشندگان باید بر روی رفتار این گروه اعمال نفوذ نمایند.در شهر های بزرگ زن وفرزندان خانواده در انتخاب خانواده موثرتر می باشند ولی در شهر های کوچک که بافت سنتی تری دارند این نقش کم رنگ تر خواهد بود .همچنین در طبقات مرفه اجتماعی نظر زن از اهمیت بالاتری برخور دار است تا طبقه های کم درامد تر و یا سطوح پایین تر طبقه های اجتماعی.

۲)روابط طبیعی:حدی که درآن جامعه همراه وهمگام با طبیعت زندگی میکند یا در تلاش برای تسخیر وغلبه بر ان است به عنوان مثال فرهنگ هایی که به تبعیت اهمیت زیادی می دهند نسبت به محصولاتی که الود گی های محیطی ایجاد می کنند واکنش های منفی نشان می دهند ودر فروش محصولات در این فرهنگ ها باید به میزان الاینده بودن محصولات توجه داشت.

۳)فد گراییکحدی که فرهنگ در ان به افراد بیش از گرو هاویا به گروه ها بیشتر از افراد ارزش می نهد.در فرهنگ های جمع گرا ارزش های گروهی قومی و قبیلهای بر نگرش های فردی ارجعیت دارد.این ارزش های گروهی است که تعیین کننده ی رفتار مصرف کننده خواهد بود در چنیین محیطی تلاش فروشنده برای شنلخت نگر ش ها وارزش های فردی مشتریان بی ثمر نخواهد بود و فروشندگان باید به سمت شناخت ارزش های موجود در گرو های محیطی حرکت کنند.

۴)اجتناب از عدم اطمینان:حدی که مبنای ان جنسیت فرد است ودر ان اعضای یک جامعه ابهامات ورفتارهای غیر معمول را تحمل می کنند.بطور مثال:در جامعه ای که کشیدن سیگار برای خانم ها که در فرهنگ ان جامعه جای گا هی نداشته و یک رفتار غیر معمول به حساب می اید که باید اعضای یک جامعه این رفتار را تحمل نما یند ودر خصوص اقایان اینکه ارایش صورت کنند واین عمل یک رفتار غیر معمول به حساب می اید و اعضای این جامعه این رفتار را تحمل می کنند .

علیرضا چهارشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:00 ب.ظ

۱)مرد گرایی زن گرایی۲)فرد گرایی در مقابل جمع گرایی۳)روابط طبیعت۴)اجتناب از عدم اطمینان


)مرد گرایی در مقابل زن گرایی:در جامعه های بزرگتر نقش زن و مرد در خانواده تقریبا برابر است در صورتیکه به عنوان مثال در یک دهکده و جوامعی سنتی نقش مرد به عنوان ستون خانواده و تصمیم گیرنده مطلق می باشد به همین علت فروشنده روی سلایق و نظرات وی معطوف می باشد.
۲)روابط طبیعی: جوامعی به دنبال حفظ محیط زیستندو در برخی جوامع سعی بر تسخیر و غلبه بر آن می شود در چنین جوامعی وظیفه بازاریاب ارائه محصولاتی است که برای طبیعت مظر نباشد به عنوان مثال تولید ظروف یکبار مصرف که از ذرت درست شده و به صورت کامل به چرخه طبیعت بازمی گردد.
۳)فرد گرایی در مقابل جمع گرایی.در فرهنگ های جمع گرا ارزش های گروهی قومی و قبیلهای بر نگرش های فردی ارجعیت دارد.در برخی جوامع نظرات گروه به نظرات فرد ارجعیت دارد و افراد با تاثر از گروه های مرجع اقدام به انتخاب می کنند
۴)اجتناب از عدم اطمینان:این جا به مسایلی از جمله تحمل ابهامات پرداخته می شود.

زهرا مختاری پنج‌شنبه 14 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 12:22 ق.ظ

۱)فردگرایی/جمع گرایی:به عنوان شرکتها و واحدهای فروشی هستندکه با استفاده از فردگرایی مبادرت به فروش میکنند مانند فروش مویرگی و یا جمع گرایی مانند شرکت مخابرات که با استفاده از استراتژی فروش سیم کارت خانواده مبادرت به فروش باشیوه جمع گرایی می کند.
۲)مردگرایی/زن گرایی:به عنوان مثال واحدی از فروش می تواند با استفاده از کلماتی مانند فروش ویژه بانوان و یا فروش ویژه اقایان ایجاد حس برتری در یک فرد نماید و با استفاده این حس برتری جویانه محیط فروش خود را گسترده می کند.
۳)زمان گرایی:با استفاده از زمان گرایی می توان در صد موفقیت را افزایش داد به عنوان مثال طراحی تولید یا فروش مواردی که اشخاص ویژگیهای زمانی انها را نزدیک میکند مثلا فردی که متقاضی دریافت کالایی با شکل و شمایل گذشته و قدیمی ان می باشد.
۴)روابط با طبیعت:استفاده از مواد اولیه طبیعی چه در تولید و یا عرضه به عنوان مثال استفاده از پتانسیل های طبیعی که رابطه مستقیم با طبیعت دارد مانند تولید ظرروف یک بار مصرف گیاهی.

افسانه حدادیان پنج‌شنبه 14 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:32 ق.ظ

اجتناب از عدم اطمینان:حدی که مبنای ان جنسیت فرد است ودر ان اعضای یک جامعه ابهامات ورفتارهای غیر معمول را تحمل می کنند.بطور مثال:در جامعه ای که کشیدن سیگار برای خانم ها که در فرهنگ ان جامعه جای گا هی نداشته و یک رفتار غیر معمول به حساب می اید که باید اعضای یک جامعه این رفتار را تحمل نما یند ودر خصوص اقایان اینکه ارایش صورت کنند واین عمل یک رفتار غیر معمول به حساب می اید و اعضای این جامعه این رفتار را تحمل می کنند

روابط با طبیعت:استفاده از مواد اولیه طبیعی چه در تولید و یا عرضه به عنوان مثال استفاده از پتانسیل های طبیعی که رابطه مستقیم با طبیعت دارد

مرد گرایی زن گرایی:حدی که درآن ویژگی های یکی بیش ازدیگری ارزش محسوب می شود به عنوان مثال:درجوامع مرد سالار مرد خانواده بیش ترین تاثیر را در خرید خانواده دارد به همین دلیل فروشندگان باید بر روی رفتار این گروه اعمال نفوذ نمایند.در شهر های بزرگ زن وفرزندان خانواده در انتخاب خانواده موثرتر می باشند ولی در شهر های کوچک که بافت سنتی تری دارند این نقش کم رنگ تر خواهد بود .همچنین در طبقات مرفه اجتماعی نظر زن از اهمیت بالاتری برخور دار است تا طبقه های کم درامد تر و یا سطوح پایین تر طبقه های اجتماعی.

زمان گرایی:با استفاده از زمان گرایی می توان در صد موفقیت را افزایش داد به عنوان مثال طراحی تولید یا فروش مواردی که اشخاص ویژگیهای زمانی انها را نزدیک میکند مثلا فردی که متقاضی دریافت کالایی با شکل و شمایل گذشته و قدیمی ان می باشد

سامان گلابتونی جمعه 15 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 05:30 ب.ظ

درورد به استاد گرامی
به نوبه خودم از حرکت زیبا و منحصر به فردی که برای امر آموزش ما دانشجویان از جویش وا ماند! انجام دادید و صمیم قلب ممنونم.
امیدوار پایدار باقی بمونه.
بازم ممنون....................................

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد